vart få tag på phytoplankton?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Junros
    • November 2007
    • 144

    vart få tag på phytoplankton?

    ska ge mig på att försöka föda upp C. japonica,
    skulle behöva lite phytoplankton, hört att det skulle vara bra,
    men det verkar nästan omöjligt att få tag i ? :S sökt på olika butiker m.m.
    någon som vet vart man kan få tag i lite?

    Mvh//junros
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Lycka till; jag har aldrig lyckats köpa levande fytoplankton.

    Skulle du råka hitta det, så vill du ha kiselalger (helst Thalassiosira men Skeletonema kan nog också funka) inte grönalger (t.ex. Chlorella och Nannochloropsis). Vet inte hur det är med andra algtyper (t.ex. Isochrysis).

    Grönvatten funkar inte.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Hmm...hämta lite sjövatten i en hink och ösa i fullt med näring, kanske? Ställ den i solen, så lär växtplanktonen växa till. Ett problem kan dock vara om man också får med djurplankton (och det får man ju), så att de äter upp växtplanktonen.

      Någon som har försökt?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • harbard
        • July 2002
        • 1085

        #4
        Ett tips skulle kunna vara att använda det vatten som man kläckt Artemia i.En hel del plankton borde finnas intorkade på på skalen.
        Mer om fytoplankton i akvariesammanhang:

        En sida på italienska: http://www.tropicalfish.it/livefood/...toplancton.htm
        Samma sida i maskinöversättning med Google:

        (Ville bara egentligen visa att Google numera kan översätta direkt till o. från svenska!)
        <<<(^:>*
        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Annars funkar det bra med Liquifry No 1 (för äggläggare) som finns i "varenda" djuraffär. Det har jag dragit upp en kull på.
          Min zoon

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Nitra98
            Annars funkar det bra med Liquifry No 1 (för äggläggare) som finns i "varenda" djuraffär. Det har jag dragit upp en kull på.
            Du lyckades föda upp amano-räk-yngel till metamorfos med Liquifry No 1?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Du lyckades föda upp amano-räk-yngel till metamorfos med Liquifry No 1?
              Ja
              Min zoon

              Kommentar

              • Pazappa
                • May 2007
                • 330

                #8
                man kan ju köpa en planktonreaktor kanske? Så att man alltid har färsk phytoplankton:

                Kommentar

                • Junros
                  • November 2007
                  • 144

                  #9
                  Ursprungligen postat av harbard
                  Ett tips skulle kunna vara att använda det vatten som man kläckt Artemia i.En hel del plankton borde finnas intorkade på på skalen.
                  Mer om fytoplankton i akvariesammanhang:

                  En sida på italienska: http://www.tropicalfish.it/livefood/...toplancton.htm
                  Samma sida i maskinöversättning med Google:

                  (Ville bara egentligen visa att Google numera kan översätta direkt till o. från svenska!)
                  <<<(^:>*
                  Tack för dom intressanta länkarna =) just nu försöker jag med sjövatten + gödning, får se vad som händer.

                  Ursprungligen postat av Pazappa
                  man kan ju köpa en planktonreaktor kanske? Så att man alltid har färsk phytoplankton:
                  http://www.aqua-medic.com/plankton_reactor.shtml
                  Om man hade den budgeten så =) hehe..

                  Ursprungligen postat av Nitra98
                  Annars funkar det bra med Liquifry No 1 (för äggläggare) som finns i "varenda" djuraffär. Det har jag dragit upp en kull på.
                  Har det hemma, har sex stycken honor som snart ynglar =)
                  så det skulle vara kul att se om det blir nån skillnad om man "bara" matar med plankton =)

                  Kommentar

                  • Pazappa
                    • May 2007
                    • 330

                    #10
                    Ursprungligen postat av Junros
                    Om man hade den budgeten så =) hehe..
                    Den kostar ungefär 700 kr. Dyrt eller ej får var och en avgöra.

                    Kommentar

                    • Junros
                      • November 2007
                      • 144

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pazappa
                      Den kostar ungefär 700 kr. Dyrt eller ej får var och en avgöra.

                      ok :S =) det var goda nyheter, såg inget pris på din sida men vad jag har sett på andra sidor så kostar dom mellan 3-4000 kr..f´år ta mig en extra titt =)

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Men en planktonreaktor kan du göra själv för en billigare penning med en stor PET flaska, en luftpump, och ett lysrör.
                        Reaktorn är inte problemet. Problemet är att få rätt gödning och, framförallt, att få tag i renkulturer av rätt växtplankton att odla i den där planktonreaktorn. Återigen så duger alltså inte encelliga grönalger om man vill odla amanos.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Pazappa
                          • May 2007
                          • 330

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Men en planktonreaktor kan du göra själv för en billigare penning med en stor PET flaska, en luftpump, och ett lysrör.
                          Reaktorn är inte problemet. Problemet är att få rätt gödning och, framförallt, att få tag i renkulturer av rätt växtplankton att odla i den där planktonreaktorn. Återigen så duger alltså inte encelliga grönalger om man vill odla amanos.
                          Jaha det var inte mer magiskt än så, det var ju bra. Kul med DIY. Men, jag undrar om det inte kan finnas nån som säljer startkulturer och gödning på postorder? Borde ju finnas, allt finns på nätet.

                          Kollat lite..
                          Jag vet inte om dessa är rätt sort eller grönalger:
                          Tror ni att den här produkten skulle funka?
                          Contains only natural species of marine phytoplankton and preserved for a long shelf life of 4 years:


                          (Innehåller Nannochloropsis, Tetraselmis och Isochrysis sp. Tahitian)

                          Och den här som just innehåller Thalassiosira

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Det är döda mikroalger, så man kan inte använda dem för att starta egen kultur, men de kan nog funka som foder åt ynglen.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pazappa
                              Jaha det var inte mer magiskt än så, det var ju bra. Kul med DIY. Men, jag undrar om det inte kan finnas nån som säljer startkulturer och gödning på postorder? Borde ju finnas, allt finns på nätet.

                              Kollat lite..
                              Jag vet inte om dessa är rätt sort eller grönalger:
                              Tror ni att den här produkten skulle funka?
                              Contains only natural species of marine phytoplankton and preserved for a long shelf life of 4 years:


                              (Innehåller Nannochloropsis, Tetraselmis och Isochrysis sp. Tahitian)

                              Och den här som just innehåller Thalassiosira
                              http://www.vividaquariums.com/10Expa...ode=02-9000-10
                              www.karmafarmaquatics.net säljer startkulturer av grönvatten. Om de överlever resan är ju dock en annan fråga?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...