foder till malawi cikldier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonis5
    • May 2008
    • 56

    foder till malawi cikldier

    nån som har något bra tips på malawi ciklider
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Räkmix

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Tropicals malawi-foder är bra.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        #4
        jaa den jag håller på endymion och jens om den som jag köra med den min karet för mina malawiciklider. och kan använde specialt för rödfärg fingor foder den oxåå är bra så blir den vacker fär fiskar för malawiciklider där..

        Kommentar

        • mattiaswidell
          • February 2008
          • 9

          #5
          Hej, vet någon om det finns ngt negativ med att mata malawis med annat fruset foder än räkmix, tänker då främst på rödamygglarver, som jag brukar ge dom som komplement till räkmixen, för att variera maten för dom lite :-)

          Tackar å bockar på förhand :-) /Mvh Mattias

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #6
            Röda mygglarver finns inte i deras naturliga miljö, och jag skulle nog säga att det inte hör hemma i ett malawiakvarium...
            Jag varierar med pellets/granulat, två sorters räkmix (30-70 räkor och grönt, och vice versa), cyclops, räkrom, och sushi-blad.
            Så det finns gott om utrymme för variation.
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av mattiaswidell
              Hej, vet någon om det finns ngt negativ med att mata malawis med annat fruset foder än räkmix, tänker då främst på rödamygglarver, som jag brukar ge dom som komplement till räkmixen, för att variera maten för dom lite :-)

              Tackar å bockar på förhand :-) /Mvh Mattias
              Röda mygglarver är direkt farligt ge sina malawis. Malawis har långa, smala tarmsystem, och röda mygglarver har små hakar bak på kroppen som de håller sig fast med. Det kan göra att de hakas fast i tarmsystemet, med skador som följd.
              Dessutom innehåller röda mygg ofta både föreorenat och surt vatten - båda farliga saker för malawis.
              Så att mata malawis med röda mygg är som att bjuda in bukvattusot...jag avråder starkt från det!
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Visst finns det röda mygglarver i malawisjön, men alltför många har fått problem med att mata med röda mygg för att det ska vara värt risken, och vilka av alla anledningar folk har kommit på för att förklara varför malawis så ofta dör av att matas med röda mygg tänker jag inte uttala mig om, jag känner till ytterligare nåra anledningar än de som räknats upp här. I vilket fall som helst kan vi vara överens om att malawicikliderna i malawisjön inte får tredagarsportioner av röda mygg som vuxit upp i något kemikaliefyllt avloppsdike i asien.

                Sen vill jag passa på att påpeka att alla malawicikler inte är identiska vad gäller föda, det finns allt från växtätare till utpräglade rovfiskar.

                Kommentar

                Arbetssätt...