En fråga kring artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    En fråga kring artemia.

    Kläcker artemia i mindre skala, stärre lär det bli när ynglem kommer och när jag skaffar killis.

    undrar bara hur jag ska göra för att få artemian att växa så att mina större firrar vill ha dom? Antar att det räcker med en syrepump??
    Något som har gjort detta själv?
    Mvh Patrik
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Hur stora fiskar hade du tänkt mata? De flesta fiskar upp till runt 7-8cm brukar äta nykläckt artemia utan tvekan, enligt mina erfarenheter.

    Förmodligen krävs ganska stora akvarium/behållare för att dra upp någon större mängd artemia till vuxen storlek, och du måste ju dessutom mata dem, vilket jag antar att du förstår. Verkar dessutom ta runt 2 veckor att dra upp dem till vuxen storlek.

    Finns ju förresten en intressant tråd lite längre ner:

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Är bara lite sugen på att dra upp som till ca 2-3 mm. typ som mina azteca kräftor. Ska mata dom till lite olika Tanganyika. Ingen som har tips på vad man ska mata med? Tänkte ta och testa lite och se hur det går.
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Erikthur kanske har lite svar om han är online? =)
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          Här kommer grodlund med alla svaren

          läs DENNA artikeln så kommer du få svar på dina frågor.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är ganska svårt att föda upp artemia till vuxen storlek, de har en tråkig tendens att bara trilla av pinn rätt vad det är.

            Kolla Erikthurs pågående försök med odling av artemia utomhus i murarbalja; det är, misstänker jag, enda sättet att föda upp artemia billigt och utan större arbetsinsats. Han skriver om det i sin dagbok.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              Enligt författaren till artikeln som jag länkade till så verkar det inte vara några större problem.

              Kommentar

              • Pazappa
                • May 2007
                • 330

                #8
                Håller med Azur, det är inte lätt. Jag har inte lyckats med mina två försök, trots Hobbys kit för just uddfödning av vuxenartemia. Men prova gärna, och lyckas du får du gärna berätta hur du gjorde. Det fanns en speciell flytande, grön artemiamat som jag gissar är alger i Hobbys kit.

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Tack för länken Grudlund!

                  Jag har tänkt att lägga i lite nyfödda i ett 12L kar med lite kornsärv och salt, ska mata lite då och då samt lägga i mer salt, (ville tydligen ha mer när dom växer) röra om vattnet lite då och då så dom får syre... Hoppas det kan gå så lätt...
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Grodlund
                    Här kommer grodlund med alla svaren

                    läs DENNA artikeln så kommer du få svar på dina frågor.
                    Jag ställer mig tvivlande till att den person som skrivit den artikeln nånsin har odlat artemia. Antingen det, eller också är det rena Discovery nivån på översättningen.
                    Jag önskar dig lycka till, men när ditt odlingsförsök misslyckats är mitt tips fortfarande att du läser Erikthurs dagbok om hur han gör för att föda upp vuxen artemia.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...