Semester, kommer dom att klara sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #16
    problemet är att om man sätter den på timer kommer inte FOderautomatens timer stämma...
    kanske om du vet exakt hur länge det är mellan matningarna.. om det är 12 timmar kan du ju kanske sätta timern på 12 timmar.. då kommer den bara hinna med en matning
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • Emmmma
      • February 2007
      • 17

      #17
      Men är det verkligen så mycket bättre att bara mata en gång om dagen att det lönar sig att hålla på och krångla med timer och sånt? Går det inte lika bra att ge mindre mat två gånger om dagen?

      Kommentar

      • HJ-C
        • April 2008
        • 165

        #18
        Det funkar säkert att lämna dem, jag har själv varit iväg två veckor utan att sköta karen ibland.

        MEN:
        Martin85´s förslag kanske inte är så dumt, fast ersätt "vanlig" timer med veckour (vilket han troligen ändå menade).
        Ungefär på samma sätt har jag nu gjort, fast jag byggde en egen foderautomat med PLC (programmerbar industridator, skulle man kunna säga... jobbar med sånt). Så om du oroar dig - skaffa en trafo och ett veckour.
        Senast redigerad av HJ-C; 28 May 2008, 22:26.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #19
          Ursprungligen postat av Emmmma
          Men är det verkligen så mycket bättre att bara mata en gång om dagen att det lönar sig att hålla på och krångla med timer och sånt? Går det inte lika bra att ge mindre mat två gånger om dagen?
          ähh går bra med 2 ggr/dag
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Jag tänker fel som vanligt. Nu tittar jag inte på robinsson och liknande men menar inte att käka sig fet eller fiskarna heller. Jag skulle ändå göra så med mina fiskar. Om flytta fisk svälter jag några dagar innan och skulle jag lämna utan mat flera veckor så ger jag lite extra under en period innan men inga överdrina mängder. Fel såklart men van att ha det
            Senast redigerad av eriahl; 29 May 2008, 03:33.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Kollat lite om dra ner eller öka matmängden innan man åker. Bättre att ge lite extra så fiskarna får lite att "ta av" konstigt..... Att mata som vanligt tills man åker är oxå bättre än att minska matmängden innan man åker. Men det är inte så överraskande om man tänker efter egentligen tror jag. Foderautomat är ett alternativ men man ska väl helst kolla hur den funkar innan man åker
              Senast redigerad av eriahl; 30 May 2008, 19:38.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Mitt råd är att inte mata fiskarna dagarna innan man drar.
                Men att göra ett rejält vattenbyte strax innan.
                Samma regim som när man tänker transportera fisk X antal dagar.

                Tänk om man matar för mycket och sedan drar.
                Och äter dom då inte upp allt vad händer då tror ni?
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #23
                  Det var kanske otydligt. Man ska självklart INTE lägga i extra mycket så dom har att "ta av" det och sen åka på semester. Säg att man har påfågelciklider och slänger i 2kg mat innan man åker och säger hejdå så dom har att "ta av" funkar ju inte. Man ger dom lite extra varje dag någon vecka innan man åker iväg så dom har ätit på sig lite att "ta av". Det är rätt logiskt ändå. Fel enligt flera här tydligen. Sen lite extra vattenbyten är inte fel som sagt
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...