En veckas semester (matningen?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wooxer
    • November 2007
    • 46

    En veckas semester (matningen?)

    Det är som så att jag och min sambo ska åka på semester en vecka till Grekland snart och jag funderar på hur jag ska lösa matningen av fiskarna på bästa sätt....
    Det är ett kar med 8 st medelstora discus och dvärgciklider.
    Matar minst 3 ggr dagligen med fryst foder normalt sett.
    Går det att lösa matningen på ett bra sätt eller blir det till att be grannarna se till karet?

    Tacksam för tips!
    310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #2
    Nu är min erfarenhet av diskus noll, men rent generellt brukar fiskar klara sig en vecka utan mat. Ska du kanske trappa ned nu och låta dem vänja sig vid lite mindre mat.
    Personligen skull jag inte låta någon annan mata för en så kort tidsperiod, då det är lätt att övermata (lättare att mata ihjäl en fisk än att svälta ihjäl den sägs det).

    Detta är min rekommendation, men jag lämnar alltså öppet för att matbehovet är helt annorlunda för diskus än för guramis och levandefödare. För i så fall vet jag inte vad jag snackar om

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Nu är ju risken med övermatning oftast större än vid att medvetet svälta fiskarna och många akvarier kan faktiskt må bra av att dra ner på matningen lite.(därmed inte sagt att fisken gör det.)

      Diskusen vill (fel ordval jag vet..) ju ha mat varannan dag och omställningen när ni kommer hem efter en vecka och börjar mata massorna kan trigga både det ena och det andra i akvarievattnet.

      Om det inte går att hitta någon förtrolig fodervärd eller semestermatare kanske ni skulle kika på en foderautomat?
      Senast redigerad av Gaffel; 23 May 2008, 05:38.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Diskusen vill (fel ordval jag vet..) ju ha mat varannan dag
        Mina vill ha mat varje dag.
        Det är inte fel om du kan vänja dem vid torrfoder eller pellets för diskus så du kan ha en foderautomat när du reser bort.
        Annars är det givetvis det bästa om du har någon akvarist som du liter på som kan fortsätta mata med frysfoder några gånger under frånvaron.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • KAM
          • December 2007
          • 202

          #5
          Att stoppa lite mat i akvariet tror jag även att icke akvarister klarar av.
          Lägg maten i "portionsförpackningar" och sätt en bit maskeringstejp på som du skriver vilken dag det är för.

          Då behöver man bara hitta en vän som både kan veckodagarna och är läskunnig. Typ någon mellan 6-år och döden
          [

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Odla upp en rejäl kull med märlkräftor (hyalellor) och släng i så har dom att äta under veckan.

            Eller körsbärsräkor, det funkar ju också

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • LN
              • November 2004
              • 1478

              #7
              Är inte Discusen riktigt avmagrade så är en vecka inga som helst problem utan mat.

              Däremot så hade ja fixat nån som minst en gång kikar till byttan så att pumpar och temp är ok.
              Larry
              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

              Kommentar

              Arbetssätt...