Död artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Död artemia.

    Hej! Idag kunde jag för fösta gången mata med artemia som jag har odlat själv. Ynglen och även dom vuxna ser ut att tycka om det!

    Jag använder mig av glassburksmetoden och sen suger jag upp artemian i en burk och sedan slänger i. (rengör dom inte, bör jag göra det) En sak jag tänkte på att när man tittar på dom i burken så hoppar en del runt. Fast en del ligger på botten helt still, antar att dom är döda, är det farligt eller inte bra på något sett att mata med död artemia?
    Mvh Patrik
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är lite märkligt att de dött så fort, det brukar ta dagar. Kan det ha blivit för varmt?
    I alla fall, undvik att mata med död artemia, den kan ha börjat ruttna och ha farligt höga bakteriehalter.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Det är lite märkligt att de dött så fort, det brukar ta dagar. Kan det ha blivit för varmt?
      I alla fall, undvik att mata med död artemia, den kan ha börjat ruttna och ha farligt höga bakteriehalter.
      Ligger dom helt still ibland för er också? Så att man kan säkerställa att dom är döda... För varmt kan det ju bli, vet inte hur mycket solen ligger på under dagen när jag är på jobbet.
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Artemia ligger aldrig stilla om den är vid liv - ständigt i rörelse.
        I sötvatten dör dom fort. Vid 1 promille lever dom 1 dygn cirka.
        Vid 3 promille några dygn....
        Håller med Azur om död artemia - sug bort - eller många snäckor...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Artemia ligger aldrig stilla om den är vid liv - ständigt i rörelse.
          I sötvatten dör dom fort. Vid 1 promille lever dom 1 dygn cirka.
          Vid 3 promille några dygn....
          Håller med Azur om död artemia - sug bort - eller många snäckor...
          Många snäckor?? :P

          Sen har jag ett till problem med att äggen tar sig under avspärningen på något sett och ut där artemian ska vara... Ska testa med mer vatten i morgon.. Man kan inte ha för salt då? Har i rätt så mycket.

          "Har salttabletter som är ca 3 * 2 cm"
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Många snäckor i yngelkaret som tar hand om artemian som ynglen inte äter.
            Vilken salthalt man använder är mer trial and error.
            Själv använder jag 4 tsk per liter vatten cirka (20 promille).
            Jag har dock läst t ex här:

            att betydligt mindre räcker - 5 promille.
            Testat detta och det går också men jag håller av någon outgrundlig anledning fast vid vad jag lärde mej på 1980-talet...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              En bra investering annars är artemiasil. Då är det bara att håva upp den artemia som simmat mot ljuset av lampan.

              Vi sköljer sen artemian försiktigt under svagt rinnande vatten och doppar sen silen i akvariet. Busenkelt
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #8
                Har letat efter en sådan sil men han hade inget där jag brukar handla... Lade i lite mera vatten nu och tog bort 1 tablet.. Har även flyttat bak lampan en bit så att det inte blir för varmt. Får se i morgon efter jobbet om det finns några döda.
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Ps. Äter glass för fullt nu så jag kan sätta upp en till kultur :P
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Man kan även använda sej av en sådan där flergångs kaffe/te-sil.
                    De riktigt gamla tar bara en näsduk...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #11
                      Hepp! La i lit emer vatten och lite mindre salt och jag tyckte nästan att det var mer döda nu än sist... Ska jag sätta i någon syrepump eller liknande? Idag var det kanske 50% döda, om inte mer.
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av patriksg
                        Hepp! La i lit emer vatten och lite mindre salt och jag tyckte nästan att det var mer döda nu än sist... Ska jag sätta i någon syrepump eller liknande? Idag var det kanske 50% döda, om inte mer.
                        Väldigt märkligt att de dör så fort. Dör de alltså precis efter de kläckts, eller? Låter ju som syrebrist. Är vattnet grumligt, eller fortfarande klart? Jag antar att du sköljer ur burken noga efter varje kläckning? Blir ganska snabbt väldigt mycket bakterier i artemiakläckningsburkar.

                        Hur mycket vatten/salt kör du med? Du behöver inte ta så mycket ägg heller, om det är någorlunda bra ägg så får du ut väldigt mycket nykläckta artemior av vad som kan tyckas vara väldigt lite ägg.

                        Kommentar

                        • patriksg
                          • May 2007
                          • 1705

                          #13
                          Tar kanske en tsk, lite mer, har ju salttabletter som jag lägger i, dessa är kompakta så det är svårt att säga hur mycket det är, (kör med typ 1l vatten.. ) Artemian bör vara av bra kvaleté.. Fast man vet aldrig. Förvörar artemian i kylen.

                          Nja, jag sköljer bara ut burken lite lätt, viste inte att man skulle lägga tid på det :P Kan det vara orsaken?
                          Mvh Patrik

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Det kan nog vara värt ett försök att skrubba lite oftare och se om det blir bättre.
                            Jag har läst om dom som fått problem med alltför mycket bakterier.
                            Speciellt om det bildats alltför mycket gegg på botten.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • PlatyYngel
                              • January 2006
                              • 1105

                              #15
                              Precis vad Patrik beskriver råkar jag ut för gång efter gång... Artemina lever nån timme men sen dör dom. Däremot kan det vara så att första omgången i kläckburken dör (brukar ganska snabbt suga upp dom och mata med, slinker ner dom med ), men nästa omgång ägg jag har i lever flera dagar utan problem... Men då har det dunstat mer vatten och salthalten är iofs högre, kanske ska prova med mer salt?
                              / Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...