Kvalité på fodret...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Kvalité på fodret...

    Tänkte fråga Er, vilket märke eller vilket sort foder är bäst, någon som vågar besvara frågan?
    Är det Tetra som är ett välkänd märke eller är det ett överreklamerad varumärke?
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    jag har SERA på alla mina 3 olika foder.

    Kommentar

    • angrylinkan
      • August 2007
      • 265

      #3
      Jag har sera i welchips och fling foder, och i frys foder är det från Akvarie teknik (vad nu akvarie teknik har med frys foder att göra)
      men sen använder jag mej mycket av grönsaker jag har hemma (oftast populärare) typ paprika, broccoli, morot, skalade ärtor mm mm
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Ursprungligen postat av angrylinkan
        Jag har sera i welchips och fling foder, och i frys foder är det från Akvarie teknik (vad nu akvarie teknik har med frys foder att göra)
        men sen använder jag mej mycket av grönsaker jag har hemma (oftast populärare) typ paprika, broccoli, morot, skalade ärtor mm mm
        Vad har du för fiskar då?

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #5
          Ursprungligen postat av beerzon
          Vad har du för fiskar då?
          Det är själva kvalitén på fodret jag är ute efter inte vad man ska mata med. Har hört att JBL foder kan göra vattnet grumligt osv. tänkte undvika det och sedan fins det Tetra och Sera foder som jag känner till och litar på. Men frågan är då, vilket foder märke är bäst har mest vitaminer osv. Nått man ska tänka på?

          Alla märken skriver att deras foder är bäst (självklart) men jag tänkte mig ett "pricerunner" fast för akvariemat där man kan läsa om olika foder och få ett jämförelse utav nån som är opartisk.

          Tips på sidor? (om det finns)

          P.S. Men för att besvara din fråga så just nu är jag i ett nytt uppstart av karet inne på 18 dagen och akvariet körs in med 4st BlackMolly. Har 4st fembandsbarber hos tjejn som ska in i mitt kar om typ 2 veckor om allt är ok. D.S.
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag tror att de flesta torrfoder är ganka lika i sammansättningen och så länge de är färska, funkar de ungefär lika bra, om man nu gillar torrfoder.
            Att det är färskt tror jag är viktigare än vad det står för tillverkarnamn på burken då vitaminer tydligen blir sämre i fodret med stigande ålder.
            Den stora skillnaden har jag märkt på maltabletter, både vad gäller sorter och ålder på dessa. Blir de för gamla vägrar de sjunka på en bra stund, och sedan blir de heller inte lika eftertraktade på matmarknaden av malarna.
            De som jag tycker funkar bäst av dessa är Hikaris Algae waffers.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • angrylinkan
              • August 2007
              • 265

              #7
              Om du vill ha nått med mycket vitaminer i och nått du VET är bra, skulle jag nog rekomendera att du lär dej göra eget. Och göra en dos varannan vecka eller nått.
              typ mixa olika grönsaker med nån fisk eller räka och torka i ugnen på låg värme. Jag vet inte hur man gör och vad man ska blanda men det finns säkert på internet. prova att söka
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av angrylinkan
                typ mixa olika grönsaker med nån fisk eller räka och torka i ugnen på låg värme. Jag vet inte hur man gör och vad man ska blanda men det finns säkert på internet. prova att söka
                Då är det bättre att frysa det.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Tetras skitade ner åtminstone förr. Kanske annorlunda nu men kör med Seras. Läste någonstans att inte bra med frysning men orkar inte leta upp det igen. Sant eller inte vet inte men svalt och mörkt ska det iaf vara som bekant
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag menade att hemgjort foder är bättre att förvara i frysen än att torka det i ugnen, tex räkmix skulle nog inte få en så där jättetrevlig odör efter ett par timmar i ugnen.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Läste för slarvigt här oxå. Jag kanske skulle äta mer fisk
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jag menade att hemgjort foder är bättre att förvara i frysen än att torka det i ugnen, tex räkmix skulle nog inte få en så där jättetrevlig odör efter ett par timmar i ugnen.

                        men det kanske skulle bli goda kex
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Skulle vara till hunden eller katten då.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • angrylinkan
                            • August 2007
                            • 265

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Då är det bättre att frysa det.
                            Om man har mal är det bättre med torkning.
                            men då är det lika bra att ge färskt, men de är kanske inte alla som äter lika mycket kanin mat som jag gör
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                            Kommentar

                            Arbetssätt...