Min påfågel spottar ut maten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Min påfågel spottar ut maten!

    Hejsan! jag har 2 st påfågelciklider som verkar må mycket bra i mitt akvarium och växer på snabbt!
    båda äter jättebra men jag tycker de verkar som att den ena spottar ut maten innan den sväljer! Både när jag matar med räkmix och annan fisk, när jag matar med flingfoder så äter dom upp allt, men när jag matar med tex. räkmix så åker de ut lite genom gälarna och sen massor genom munnen....
    Vad ska jag göra?
  • MalMannen
    • March 2008
    • 255

    #2
    tror dom funkar så bara, mina två stora tappar alltid ut maten, det åker alltid till botten och ligger å skräpar, påfågelciklid är inte precis min favorit

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      #3
      Ursprungligen postat av jocks
      Hejsan! jag har 2 st påfågelciklider som verkar må mycket bra i mitt akvarium och växer på snabbt!
      båda äter jättebra men jag tycker de verkar som att den ena spottar ut maten innan den sväljer! Både när jag matar med räkmix och annan fisk, när jag matar med flingfoder så äter dom upp allt, men när jag matar med tex. räkmix så åker de ut lite genom gälarna och sen massor genom munnen....
      Vad ska jag göra?

      - Man kan lugnt säga: Oroa dig inte! Påfåglar äter som "grisar" ofta. Det har antagligen att göra med deras ängslan för att någon annan skall hinna ta maten. Därför glufsar de munhålan full, kan inte hantera allt, och trycker ut massa mat genom gällocken (eller munnen).

      När jag matade mina Påfåglar släppte jag ned maten portionsvis. När de hade fyllt munnen slutade jag mata. Då slapp jag se hur 50% av fodret landade på botten.
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av jocks
        Hejsan! jag har 2 st påfågelciklider som verkar må mycket bra i mitt akvarium och växer på snabbt!
        båda äter jättebra men jag tycker de verkar som att den ena spottar ut maten innan den sväljer! Både när jag matar med räkmix och annan fisk, när jag matar med flingfoder så äter dom upp allt, men när jag matar med tex. räkmix så åker de ut lite genom gälarna och sen massor genom munnen....
        Vad ska jag göra?
        Den har bara dåligt bordsskick.....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...