Hur många gånger om dagen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Hur många gånger om dagen?

    Jag matar mina guppys och platys med flingfoder. Hur mycket om dagen? En del säger att man ska mata en gång i veckan, andra säger en gång om dagen. Vilket påstående är korrekt?
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Mata ett par gånger om dagen och bara så mycket så att fiskarna hinner äta upp allt på max 3 minuter.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • matlo
      • May 2007
      • 295

      #3
      om man matar ett par gånger om dagen så kommer filtret att slabba igen riktigt snabbt, + ditt vatten kommer inte att vara i balans.

      Jag rekomenderar 2-3gånger i veckan, då ger man relativt rejält med mat.
      Det är bara yngel man ska ge 3-4gånger om dagen tycker jag, då dom ska växa.
      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        för balansen i vattnet tror jag det DEFINITIVT är bättre att mata lite och ofta, än mycket och sällan.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          för balansen i vattnet är snarare pytte lite och regelbundet fast väldigt sällan att föredra, helt okej att fiskarna är lite små hungriga och på födosök bara dom får sitt behov av mineraler och vitaminer tillgodosedda, läs igenom artbeskrivningarna och se till att just era fiskar får en balanserad kost utan att för den sakens skull övermatas.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Pyttelitet? En flinga att dela på?
            Jag ger mina fiskar två ggr om dagen så mycket som går åt på 3-4 minuter. Det faller alltid lite till botten, men det malarna hand om. De ska ju också äta.
            Mina fiskar behöver inte svälta men de är heller inte övergödda.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • AllaFiskar
              • September 2007
              • 294

              #7
              Hur många fiskar har du i varje akvarium? Lägg i så att varje har en flinga. Jag matar tre gånger om dagen, allt försvinner i ett nafs, och jag ha inga problem med vattenbalansen.

              Kommentar

              • Metalmaid
                • September 2006
                • 815

                #8
                Ursprungligen postat av XenOn
                En del säger att man ska mata en gång i veckan, andra säger en gång om dagen. Vilket påstående är korrekt?
                Båda är korrekta på sätt å vis.

                Fiskar klarar sig utan mat många dagar. Men man vill nog inte svälta sina djur, 1ggr/vecka är mer om man ska på semestertripp (om det inte gäller rovfisk som har en speciell matsmältning).

                I ditt fall var det guppys å platys, jag ger mina platys 2-3 gånger/dag lagomt så det inte hinner falla till botten.
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...