egna mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    egna mygglarver?

    Jag vet att Harbard ställde frågan för något år sedan om det här att fixa egna mygglarver. Jag har aldrig lyckats när jag väl försökt på allvar. Men här ett inlägg på killietalk nyligen som kanske kan vara till inspiration.
    Killies is a lifetime passion
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #2
    Detta är ju svårare på vintern naturligtvis, men knappast på sommaren: förra året fick jag (ofrivilligt) en gigantisk mygglarvsfarm i min sons badbassäng. Mycket uppskattat av både mina fiskar och min son som älskar kryp.
    Tänkte nu ställa ut en vattenfylld balja i detta syfte

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Jo det ska lukta lite om vattnet för att det ska funka bra, det ska gärna vara nått som mygghonorna kan sitta bekvämt på när det lägger äggen, hala hinksidor är inte alltid uppskattat, man kan lägga i en tuss hö eller liknande.

      Glöm inte bort baljorna bara!

      Kommentar

      • harbard
        • July 2002
        • 1085

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Jag har aldrig lyckats när jag väl försökt på allvar.
        Behållaren skall helst stå vindskyddad och i skugga.Några nävar torrt gräs som blir till näring för bakterier som i sin tur blir till näring för infusorier och andra organismer som blir näring åt mygglarverna är en bra början.
        Överkurs: Avancerade akvarister samlar upp de äggsamlingar som bildas på vattenytan och stoppar dem i yngelakvarier.Äggen kläcks fort pga den höga akvarietemperaturen.Nyckläckta mygglarver är verkligen små!Ett bra tips till den som kanske åker bort och inte kan mata ynglen på några dagar.Äggsamlingarna blir till ett slags naturliga foderautomater!
        <<<(^:>*
        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

        Kommentar

        Arbetssätt...