Kan jag ge det här fodret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Kan jag ge det här fodret?

    Jag köpte ett beganat akvarium i förgår och jag fick med fiskfoder. Går ut 2009 så jag tror inte att det är något fel på maten.

    Det heter SERA VIPAGRAN. Det står att det är första klassigt granulatfoder som jag inte vet vad det menas med.

    Jag undrar om jag kan mata mina palettciklider med det? Om det är foder som de äter. Hittills har de fått frysta mygglarver i kub, men jag skulle vilja ha lite annat att ge dem också.

    Ha ni några tips över vad jag kan ge dem.
    240L SA
    70L
    54L
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är ett huvudfoder så det är OK, jämfört med mygg är det väldigt mycket bättre
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är ett huvudfoder så det är OK, jämfört med mygg är det väldigt mycket bättre
      Okej,va bra. tack! Ska jag fortsätta att ge mygg ibland, några gånger i veckan bara?
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vita och svarta mygg är väl OK som tillskottsfoder, röda skulle jag inte använda pga allergirisken.
        Själv kompletterar jag mitt torrfoder med fryst cyclops.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vita och svarta mygg är väl OK som tillskottsfoder, röda skulle jag inte använda pga allergirisken.
          Själv kompletterar jag mitt torrfoder med fryst cyclops.
          Jag förmodar att det är jag som kan bli allergisk, eller? Då ska jag nog i så fall se upp för jag nyligen blivit allergisk på parfym och jag tror min hud är ganska känslig nu.

          Men idag när jag nu matade med det nya torr fodret så ville inte paletterna äta. De tar maten och spottar ut det. Är det för att fodret är nytt för dem?
          Eller är det för att de nyligen har lekt och vaktar sin rom?
          De jagade bort de andra invånarna om de förskte ta mat som kom för nära grottan.

          Ska jag bara vänta och se om de äter när de märker att de bara får denna mat?
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • Simon B
            • January 2005
            • 395

            #6
            Har själv märkt att alla fiskar inte är så förtjusta i just granulat utan gärna spottar ut och smakar och spottar ut igen.

            Det är fullt möjligt att fiskarna vänjer sig vid det till slut. Hur lång tid det tar är en annan fråga!

            MVH Simon B
            Mina akvarier:

            180l Sällskap
            112l SA biotop

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Har dom bara fått en viss sorts foder så uppfattar de inte nytt foder som mat. Det är först när det börjar "skrika i magen" på dom som dom börjar kolla om det finns något annat som är ätbart.

              Alla mina fiskar äter utan problem granulat (jag har även en "palettvariant").
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #8
                Tack så mycke för svaren de va ju första gången jag matade med det så det blir kanske bättre när de är mer hungriga, jag har haft paletterna i två veckor och då har de bara fått frysta mygglarver så de tyckte som sagt var ganske inte att det här var mat. Jag får ha lite tålamod och vänta och se vad som händer.
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                Arbetssätt...