Massodla Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • finemang
    • September 2007
    • 8

    Massodla Guppy

    Har tänk på att börja odla guppy som levandefoder till min påfågelciklid Oscar, och till mina malawi. Och ge en del yngel till framtida multisar.

    Det jag hade tänk mig var att ställa en sån här stor gallerbur med vit kubisk plasttunna i, i källaren. En sån här rymmer 1000L. Den tänkte jag såga locket av och fylla med vatten, se till att botten sluttar mot öppningen i botten och därifrån sätta ett filter och sedan även stoppa in en cirkulationspump.

    Angående sand så tänkte jag silikona fast den så den inte hamnar i filtret, och sedan sätta ett nät ca 2-3 cm ovanför botten så växterna på botten inte glider in mot mitten. Sätta upp massor av hyllor i tunnan som man även där har nät och växter på för att få fram massor med gömställen åt ynglen.
    Över hela baljan lägger man 4 lysrör av meterlängden som får lysa upp allt.
    Man kanske borde skära upp ena sidan och limma fast plexiglasskiva där för att se hela spektaklet från sidan, kan nog vara rätt häfftigt.
    Sedan i med en stor startkull guppys och sedan kanske kunna plocka ut ett par fiskar om dan till foder, börjar d bli för många så får jag stoppa in mindre fisk som bara tar ynglen under en tid och sedan ha dem nån annan stans.
    Och sen tänkte jag även stoppa ner ett gäng snäckor som får hålla rent från alger.

    Låter det som en bra idé? eller kommer jag få okontrollerat mycket fisk?
    Kom med synpunkter, någon som provat den här typen av odlingskar?

    Jag har även en egen brunn som jag tänkte ta vatten från och göra vattenbyten ofta och hålla nere lite på elkostnaderna från div pumpar och filter, då min mor redan gnällt om mitt 500L, sköldpaddan, annat akvarie och datorer etc etc, som drar massa ström.
    alla sätt är bra utom de dåliga
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    #2
    Låter som en intressant idé. Har själv funderat lite i banorna ifall man någon gång skulle äga en drakfisk eller två (dock bara drömmar). Själva konstruktionen skulle säkert funka och startar du med säg 10-20 guppy kan det ju bli ofantliga massor och feta fiskar inne i huset! Startar du med ett par Guppys tar det längre tid.

    Angående levande fisk till Malawi är det onödigt ifall det är Mbuna fiskar du har. Är det dock Haplochromisar och kanske även Aulonocara som lever på lite köttigare diet kan det ju funka. Multisarna gillar det kanske ifall de är stora nog.

    MVH Simon B!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop

    Kommentar

    Arbetssätt...