foder till zebracikild-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    foder till zebracikild-yngel

    Hej! Vi upptäckte precis att våra, nu sålda, zebraciklider fått bebisar.
    Bebisarna är kvar och flyttade till en egen hink, som står under en lampa.

    Huvudfrågan är, vad vi ska ge dom för mat?
    Vi har vanligt torrfoder och sen har vi lite olika frysfoder:
    Ocean nutrition- Mysis och Daphina
    Claniusräkor
    Amtra- Premium (till malar)

    Eftersom vi för tillfället bara har denna mat undrar vi vilken av dessa som är bäst till de små ynglena?
    I morgon kan annan mat inhandlas, vilken är bäst att köpa? har läst om räkor på konserv..?

    En annan fråga är, om det räcker att ha en lampa som "värmare" och ljus eller om man måste ha en riktig värmare..?
    Alltså kommer ynglena att klara sig i en hink men en lampa?
    Och ska man ha lampan tänd för jämnan så att vattnet håller tempratur eller ska vi släcka åt dom på natten?

    Det är första gången vi verkligen försöker få ynglen att överleva, så vi är oerfarna på den punkten och mycket tacksamma för snabb hjälp!

    Mvh /Elin & Oscar
    Senast redigerad av woodo; 25 March 2008, 22:14.
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    #2
    Artemia hade nog varit det allra bästa fodret till små ciklid yngel.

    Hur stor är hinken? Så länge vattnet är lika bra som i ett akvarie funkar en hink lika bra antar jag.

    Lampan räcker nog som värmekälla om hinken står i rumstemperatur.

    Det optimala hade trots allt varit att skaffa/låna ett litet yngelakvarie med ett litet luftfilter och en mindre värmare. Det blir lättare att sköta fisk i ett akvarium.

    Kul med yngel hur som helst!!!

    MVH Simon B!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop

    Kommentar

    • J Stefan J
      • July 2006
      • 74

      #3
      Visst är det en upplevelse varje gång man får yngel som man försöker rädda. Ofta gör man små eller stora misstag & alla dör. Vad kan man då säga jo jag kan säga ge aldrig socker i ett akvarium till yngel. Jag trodde det skulle ge dem energi men så är icke fallet. Sockret löser sig i vattnet & bildar en slemmig lösning (som i sylt & annat). Det innebär att de blodröda lungsäckarna som pryder fiskens gälar omöjligt kan ta upp syre. Gälarna blir som insmorda i olja & fiskarna kvävs. Det var så jag vaknade en söndag i min gamla lägenhet. Mitt projekt att mata fjärilciklidynglen med socker slutade med att jag vaknade upp mitt i natten när discus cikliderna desperat försökte hoppa ur akvariet för att få syre. Då som först vaknade jag & började desperat byta allt vatten. Men det var för sent trots det nya vattnet så dog de inom kort. En dyrbar lärdom främst i lidande som jag borde ha förutsett.

      Kommentar

      Arbetssätt...