pansarmalarna struntar i algtabletter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    pansarmalarna struntar i algtabletter

    ...och guppysarna hetsäter tills de är slut.

    Mina pansarmalar verkar inte tycka om algtabletterna (det är tetra tabimin) de har bott hos mig sedan i söndags och jag har provat att släppa ner en tablett två gånger nu utan att de har intresserat sig det minsta. Idag simmade två malar tvärs över den utan att ens lägga märke till den verkade det som. När guppysarna sedan ätit upp sitt flingfoder som de fick samtidigt så ger de sig på algtabletten också. Trots att jag lagt den där malarna håller till mest i akvariet.

    Varför vill de inte äta tror ni? Har de annat att mumsa på så att de inte är sugna på mitt foder eller är de bara lite korkade?

    malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Pansarmalar är inte algätande så de skall inte ha algtabletter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #3
      testa Mal tabletter, alltså Tabletter som sjunker, fast inte bara alger... panasarmalar äter mcyket från botten och från vad jag förstår är inte alger deras huvudföda..


      såg precis att Kjell hann före.
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Tabimin är inte bara alger, utan är köttbaserade. Det är inga "maltabletter", utan sjunkande fodertabletter för bottenlevare.
        Mina äter det med stor glädje, så jag antar att dina har annat att mumsa på i karet. Kan vara för att de är nya också.
        Avvakta och se är mitt råd.
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • malu
          • February 2008
          • 127

          #5
          Ja, det är ju inte algtabletter, skriver så av bara farten. Får väl testa igen om ett tag. Guppysarna måste ju få vila magen... :s
          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #6
            Hur går det? Äter de nu?

            Mina pansarmalar ville inte ta tabletterna från början. Men när jag köpte till tre nya (malar) så blev det fart efter ett par dagar.

            Alla kastar sig på de och ger inte bort till svärdbärarna. De andra fiskarna måste nöja sig med små bitar som lossnar under malarnas mumsande

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              Mina föredrar faktiskt flingfoder framför allt annat.

              Jag brukar ta lagom mycket i handflatan sen knyta näven, sen lägger jag in handen i vattnet tills jag är ca 10cm från botten och då släpper jag ner det. Detta så det hamnar på ett och samma ställe istället för att pumpen ska dela det så det sprids över hela karet. pansarmalarna älskar det och de växer riktigt fort med tanke på att de käkar mycket

              vanliga algtabletter äter de ibland men flingorna är vad som gäller
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Har du sand eller sten i botten? Pansarmalar behöver fin sand att böka i Silar sanden genom gälarna.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • malu
                  • February 2008
                  • 127

                  #9
                  De har fortfarande inte fått tag i mycket utav tabletterna. Om de tycker bättre om flingor så kommer det nog ner lite till dem när jag matar de andra fiskarna.

                  Jag har sand men har inte sett att de bökar...
                  -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...