Ang. röda myggs lämplighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Öronräv
    • March 2007
    • 754

    Ang. röda myggs lämplighet

    Det debatteras ju en hel del om huruvida röda mygglarver är ett lämpligt foder, och argumenten mot är, om jag inte missat något, huvudsakligen:
    De klarar av att leva i förorenat vatten och kan således innehålla tungmetaller och annat som vi inte vill ha i våra fiskar.

    Men, företagen som säljer dessa mygglarver storskaligt - hur får de tag i sina mygglarver?
    Vad jag tycker vore realistiskt är att de odlar sina röda mygg själva, och då borde det väl vara i ganska kontrollerade vattenförhållanden utan föroreningar, förutsatt att det är ett någorlunda kvalitativt märke?
    Eller går de verkligen ut och håvar larver manuellt ur skitiga vattendrag?

    Om någon är insatt i hur odlingsprocessen ser ut så ser jag gärna att detta blir utrett för mig
    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

    http://oeronraev.bilddagboken.se/
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om jag inte har fått för mig fel odlas dessa mygglarver i Asien och skickas med kylcontainer hit till Europa. Sedan kan du nog räkna ut resten själv.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Öronräv
      • March 2007
      • 754

      #3
      njaae, jag måste säga att jag failar på självuträkning i det här fallet, hur odlas de där?
      There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

      http://oeronraev.bilddagboken.se/

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        På åttiotalet läste jag om hur de 'odlades' i avfallsvattnet från hönsfarmar. Mygglarverna trivs perfekt i dessa näringsrika välgödslade vatten. De simmar alltså i diken med hönsbajs. En fin extrainkomst för hönsfarmarna. Men det kan ha ändrats sedan dess.

        Odling är kanske inte rätta ordet eftersom man bara utnyttjade det faktum att myggorna föredrar att lägga sina ägg i näringsrika vatten.

        Att de simmar i hönsbajs behöver inte vara en nackdel, de blir säkert välgödda av det. Men hur man ens kan överväga att mata med röda mygglarver om man inte är absolut tvungen övergår mitt förstånd. Det röda färgämnet är EXTREMT allergiframkallande och riskerar också trigga igång andra allergier hos en tidigare frisk individ. Att förvara det i frysen bland annan mat är helt galet. Mygglarverna kan ge riktigt svåra allergier med andnöd och räknas som en betydande orsak till miljöorsakad astma i de länder där de förekommer naturligt.
        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 March 2008, 00:17.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är kanske svårt att för en köpare av mygglarver att hålla koll på miljön som dessa odlas i, sedan om det är ett dike med hönsskit eller en ren damm kan vara svårt att se härifrån.
          Tubifex kommer från samma eller liknande miljö, och även det levandefodret bör man vara försiktig med då fisk kan få olika sjukdomar om detta foder inte hålls rent under rinnande vatten. Men det har ändå fördelen att det inte är lika allergiframkallande som mygglarverna.
          Sedan använder jag själv röda mygglarver till mina fiskar emellanåt, dels om någon diskus äter dåligt och jag vill få igång den, och sedan är det ett uppskattat foder till annan kinkig fisk trots att fodret inte är speciellt innehållsrikt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Snowflingsan
            • September 2006
            • 132

            #6
            Är det någon som har en bra artikel om röda mygglarver, där det talas om deras olämplighet? Jag hade själv aldrig hört talas om att det skulle vara farligt tills jag läste det här på Zoopet, så det hade varit intressant att läsa mer.

            Jag har själv alltid matat med röda mygglarver eftersom det är det enda frysfoder som alla mina fiskar älskar. Själv har jag inte fått någon allergisk reaktion av mygglarverna, men det känns läskigt att så kan vara fallet.

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Här nåt om att det är allergi inblandat
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Gick själv i tagen och funderade på lite levandekäk till botiorna men då går ju röda fet bort, funkar det att håva vanliga mygglarver i sjöar? Nån som har lite tips i ämnet?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Som Daniel skriver så är det på detta sätt som jag också har hört röda mygg odlas i Asien och att dom lever i kycklingskit är väl inte så farligt - då är det väl värre med all antibiotika, hormoner etc. som man ger till kyckligarna.
                  I en del andra länder hittas röda mygg naturligt i strakt förorenad vatten.

                  Tycker man skall dela upp farligheten i 2 delar
                  1/ Farlig för fiskar.
                  För många fiskar är det helt farligt, däremot så verkar det som om speciellt herbivora arter som lever i alkaliskt vatten är känsliga för detta foder. Anledningen till det tror jag främst är att mygglarven till största delen består av vatten och detta vatten är extremt surt (de lever ju i skitigt vatten). När detta vatten kommer i tarmarna på fiskar som lever i alkaliskt vatten så kan det bli stora problem. Detta är dock bara spekulationer från min del.
                  Men har man inte sådana fiskar så är det sällan problem om man nu vill mata med färgat vatten

                  2/ Farlig för människan
                  Vetenskapliga undersökningar visar att ungefär en 1/3 av alla som exponeras för röda mygg visar allergiska reaktioner.
                  Det allvarliga är väl att detta kan trigga igång allergiska reaktioner även mot annat och det kan leda till livslånga plågor.
                  Men det klart är man ensamstående (har svårt att tänka mig att någon med dagens kunskap skulle mata med röda mygg där det finns barn i familjen - så ansvarslös är väl ingen föräldrer) och kör med heltäckande ansiktsmask och plasthandskar så borde det väl vara någorlunda säkert
                  Dessutom så lär det vara så att salmonella i fodret är mer regel än undantag (det finns inga regler på att denna typ av foder måste testas vid införsel i EU).

                  Det finns många andra utmärkta frysfoder som inte har dessa problem - så varför inte använda dessa istället.

                  Hittade också några inlägg som Ola Svensson skrivit i ämnet
                  En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot så hur skitigt vattnet är spelar ingen roll.

                  samt

                  Jag antar att ni inte kommer åt länken http://ento.annualreviews.org/cgi/co...ll/47/1/395#S7 Där står det bl a. "The body fluid of chironomid midges contains hemoglobin molecules, known as erythrocurorins, that have a high degree of polymorphism. In the case of Chironomus thummi thummi 11 forms occur with the primary structure of the various erythrocurorins differing by 16–48% of the amino acid residues (32). These hemoglobins of chironomids are potent allergens that can sensitize and induce allergic disease Exposure to nonbiting midges occurs among persons engaged in the production of fish food or the feeding of fish. Reactions result from exposure to dust of lyophilized larvae. Likewise, adult midges are a source of aeroallergens along waterways and lakes when swarms emerge and dead bodies accumulate on the ground around homes and lights (33, 96, 114, 115, 124). Dead bodies break up and can be inhaled. These chironomid particles are important sources of allergens... ...Eriksson et al. (71) tested the skin of 2368 consecutive Swedish adult patients with asthma and/or rhinitis, with a chironomid extract prepared from fish food. Twenty-six percent of the atopics were skin test positive" (Larry G. Arlian (2002) ARTHROPOD ALLERGENS AND HUMAN HEALTH. Annu. Rev. Entomol. 47:395-433)

                  Jag har själv alltid matat med röda mygglarver eftersom det är det enda frysfoder som alla mina fiskar älskar

                  Tål att upprepas - bara för att ett foder älskas så har det absolut inget att göra med om ett foder är bra eller dålig. Här gäller samma för fiskar som för människor. Pizza och hamburgare med pommes är inte ett bra foder bara för att folk älskar det.

                  Vad gäller röda mygg - så luktar det gott för fiskarna och därför kastar de sig över det. Som foder är varken nyttigt (innehåller få näringsämnen) eller prisvärt (innehåller mest vatten) - däremot kan det vara bra att få matvägrande fiskar att komma igång att äta.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    att dom lever i kycklingskit är väl inte så farligt
                    Jag tror tvärtom att det är alla koliforma bakterier de har i och på sig som, tillsammans med att mygglarverna oftast är halvruttna, orsakar de magproblem många fiskar, inte bara växtätare, får när de matas med röda mygg.

                    Kunde man få tag i rödamygg som fått gå minst en vecka i rent vatten innan infrysning, och som frystes levande inte efter att ha legat timmar eller dagar i rumstemperatur och surnat, som inte tinats efter infrysning, och som helst gammastrålats efter infrysningen... då skulle jag mata med dem.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Kunde man få tag i rödamygg som fått gå minst en vecka i rent vatten innan infrysning, och som frystes levande inte efter att ha legat timmar eller dagar i rumstemperatur och surnat, som inte tinats efter infrysning, och som helst gammastrålats efter infrysningen... då skulle jag mata med dem.
                      Menar du att allergirisken hos människor skulle vara mindre för den sakens skull.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Menar du att allergirisken hos människor skulle vara mindre för den sakens skull.
                        Det är inte helt omöjligt; behandlingen av mygglarverna påverkar hur allergiframkallande de är (frystorkade är värst), men min kommentar var ang. risken för fisken.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Jo men att frystorkade är värst beror ju snarare att de lättare sprider sig genom luften än de frysta gör.
                          Hemoglobinet (som är det som orsakar allergin) i mygglarverna försvinner väl inte för att de fryses in levande, eller för att de får gå i rent vatten en vecka etc.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • MagnusM
                            • January 2008
                            • 5

                            #14
                            Det man ska tänka på när man själv håvar mygglarver är väl att det inte ska finnas fisk i vattnet p.g.a parasiter, rätta mig om jag har fel.

                            Kommentar

                            • Snowflingsan
                              • September 2006
                              • 132

                              #15
                              Då är det väl tur att jag är ensamstående utan barn, och att jag inte är allergisk mot skaldjur. (syftar till länken ovan)

                              Nu matar jag ju inte med mygglarver mer än en gång i veckan, så risken att mina fiskar skulle lida näringsbrist pga fodret är rätt liten. Om någon kan föreslå ett fryst foder som fiskarna gillar förutom mygglarver (har testat vita mygglarver, svarta mygglarver, artemia och oxhjärta) så tar jag tacksamt emot tips. För jag vill att fiskarna ska tycka om maten, även om den anses som skräpmat. Ett nyttigt liv utan läckerheter är inte alltid så kul

                              Kommentar

                              Arbetssätt...