Foderräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Foderräkor

    Jag köpte foderräkor på auktionen i Malmö. Hittar inte hur jag ska göra med dem. Har lagt dem i ett 5l kar med en växt. Jag har gett dem mat som man ska ha till artemia.
    Är foderräkor stora artemia?
    Hur stora blir foderräkor?

    All info om dem här mottages tacksamt!
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    tror att de är dessa du köpt http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=24
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      "Foderräka" är som "betesfisk" - det är inte en art, utan ett använnigsområde, dvs de såldes som fiskfoder.
      Det går alltså inte att svara på din frågor för vi vet inte vad du har köpt för något.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        "Foderräka" är som "betesfisk" - det är inte en art, utan ett använnigsområde, dvs de såldes som fiskfoder.
        Det går alltså inte att svara på din frågor för vi vet inte vad du har köpt för något.
        Hyalella azteca är väl den vanligaste "foderräkan" ?!
        / dtoppen /

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Svårt att se om det är sådana rödtoppen de är så mini.
          Jag ska se om jag kan fota en, ska ha dem till mat men vore bra om jag fick dem att fortplanta sig.

          Kommentar

          • miluhe
            • June 2006
            • 2090

            #6
            dåliga bilder svårt att se dem
            Bifogade filer

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              har för mig (rätta mig om jag har fel) att det skall funka bra med förmultnande växtdelar/löv i botten på en balja och så skall det funka av sig själv...
              (vatten é bra att ha med såklart)
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ja, det är märlkräftor på bilden, kanske Hyalella.

                De är ironiskt nog inte räkor alls, utan, som sagt, en art av märlkräfta. Räkor som används som foder är t.ex. strandräka och tångräka och körsbärsräka.

                Sök på Hyalella här på zoopet hittar du info. Bl.a. att de äter fiskägg, så var lite försiktig med var du släpper ned dem.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...