fiskar växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ambjörn
    • February 2008
    • 77

    fiskar växer inte

    Mina fiskar växer inte! Varken gurami (ca 6 cm) eller corydoras (ca 4 cm) har vuxit en millimeter (har haft gurami sedan årsskiftet, malarna sedan september). Ancistrus och äppelsnäckor växer däremot nästan så man kan se det.

    Guramierna äter alltid (1 g/dag), det är svårare att veta med malarna.De får flingor, tubifex och artemia (fryst), och tabletter till malarna (fast jag är rädd att ancistrusen käkar upp dem). Finns det något annat man kan prova, eller någon matningstaktik eller så?
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Hur stort akvarie har du?

    Kommentar

    • Hagi
      • December 2007
      • 240

      #3
      Lite förutsättningar skulle vara bra...

      Storleken på karet inverkar i allra högsta grad, vattenkvaliteten likaså. I övrigt kan det ju naturligtvis även vara en foderfråga
      "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

      Kommentar

      • ambjörn
        • February 2008
        • 77

        #4
        Ah, ursäkta, jagblev för ivrig...

        150 liter, rejäl filtermatta+pump för 200 liter, inga övriga fiskar förutom de jag räknat upp.

        Har haft en del kiselalger, men inte mycket kvar av dem nu. Nitrit noll, i övrigt har jag inte testat vattnet men snäckorna verkar gilla det.

        Malarna är inte särskilt aktiva, de simmar runt lite och ligger på bottnen långa stunder, men jag skulle inte säga att de är slöa. Coola, snarare. Förut for de upp och ner för rutorna på kvällarna, det har de slutat med sedan jag installerade filtermattan (ca två månader sedan).

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #5
          Jag matar mina fiskar 3 ggr om dagen, på morgonen, på eftermiddagen och på kvällen. Du kanske ska prova att ge dem mat lite oftare..
          Ibland ger jag mina fiskar sallad, skinka eller liknande.
          Jag kan inte mycket om just detta men man kan ju alltid testa
          (Jag har bl.a guldfiskar, tetror, molly och guppy)

          SNÄLLA, rätta mig om jag har fel
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          Arbetssätt...