Bra mat till scalar yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    Bra mat till scalar yngel

    Japp, då har jag scalar barn igen, än är dom kvar i gulesäcken (heter det så?).
    Men snart är det dags att börja mata dem, senast så körde jag med fryst skalad artemia, och ett foder som jag köpte på zooaffären, var numrerade med ett och två (hittar inte den nu så jag vet inte vad det hette).
    Men man droppade i det bland ynglena. Men jag tyckte inte att det funkade, la sig som droppar på botten i akvariet och fiskarna var inte ett dugg intresserade. Hur som helst, så förlorade jag alla ynglen på någon timme när de var ca en vecka gamla.
    Hur skall jag mata dem denna gång för att inte samma sak skall inträffa?
    Alla tips mottages tacksamt. ps jag tror inte jag har tid och ork att kläcka egen artemia.
    /B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Man kan kläcka artemia helt utan problem och utan genomluftning etc

    2-3 matskedar salt + 1 liter vatten + glasslåda etc i plast. fyll upp några cm

    Sedan kan du dela av ytan till 2 delar genom att sätta ett lock på tvären. Häll sedan ägg på ena sidan bara och ha en riktad bordslampa över äggen så att det ev. värmer ytan någon grad.

    Vips (1,2 eller ibland 3! dygn) så har du ett antal tusen artemior. Sätt lampan på sidan utan ägg så simmar de dit och du slipper få med hårda skal när du suger upp dem.

    Själv har jag nyss sugit upp nästan alla till en annan burk så nu behöver jag inte bekymmra mig mer om skalen. Vill man kan man efter kläckning och överflyttning höja salthalten till 1.5ggr eler nåt och mata med jättelite mjölkpulver några gånger första veckan så överlever de och föder levande nya artemior. När de växer kan man smula flingfoder. Kan vara bra om man ofta får yngel så slipper man kläcka nya varje gång.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • suzanne.h
      • March 2005
      • 223

      #3
      Jag tycker nykläckt artemia är det absolut bästa fodret för ynglena. Det finns artemiakläckare som man kan placera direkt i akvariet. Behöver rengöras ca 2 ggr i veckan annars fyller man bara på med ägg 1 ggr per dag.

      Kommentar

      • Blossom7
        • March 2007
        • 1182

        #4
        Hej
        Har köpt mig en artemiakläckare idag och satt min första omgång på kläckning.
        Tack för era råd.
        /B
        "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

        Kommentar

        • Limmet
          • December 2003
          • 217

          #5
          Ursprungligen postat av suzanne.h
          Jag tycker nykläckt artemia är det absolut bästa fodret för ynglena. Det finns artemiakläckare som man kan placera direkt i akvariet. Behöver rengöras ca 2 ggr i veckan annars fyller man bara på med ägg 1 ggr per dag.
          Hmm har jag aldrig hört talas om. Har du en länk till en sådan?
          Mitt Tanganyika-projekt
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

          Kommentar

          • suzanne.h
            • March 2005
            • 223

            #6
            Ursprungligen postat av Limmet
            Hmm har jag aldrig hört talas om. Har du en länk till en sådan?

            Kommentar

            Arbetssätt...