Tubifexodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    Tubifexodling

    Jag råkade visst göra misstaget att göra en sökning på tubifex och sedan väcka en massa urgamla trådar till liv. Sorry för det

    Men det tyder ju på att det inte finns så mycket diskussioner om detta, så jag tänkte att jag startar en ny tråd helt enkelt.

    Vad jag lärt mig hittills är att levande tubifex var mycket mer populärt att mata med förr - typ på 70-80-talet. Men sedan väcktes tydligen diskussion att dessa kom från förorenade vattendrag och att de bar på parasiter. Så dog nästan denna typ av levandefoder ut.

    Men nuförtiden odlas de visst i rent vatten i tankar, särskilt i tyskland, och parasiterna ska tydligen vara utrotade från denna labbmiljö sägs det. Och för det mesta säljs de som frysfoder eller frystorkade nuförtiden, ej levande.

    Dock kan dessa maskar tydligen överleva i akvarium, eller åtminstone odlas i någon burk. De behöver bara ett ganska tjockt lager sand, vilket de bor i.

    Min tanke är att försöka få en del lägre djur att överleva och bo i mitt akvarium, då de ju blir lite rolig extramat till fiskarna. Tubifex kanske kan vara en kandidat som inte blir uppäten direkt pga att de ju gömmer sig i sanden.

    Därför undrar jag om någon har testat? Har någon möjligtvis någon kultur att dela med sig av isf.

    Andra erfarenheter och tankar om tubifex? Och jag vill gärna höra om tubifexen är röd eller genomskinlig, för jag har läst olika! Tack på förhand
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Använde tubifex som mat till fiskarna förr, men mej veterligen var det inget som man odlade hemma. Däremot fanns de att köpa i nästan varenda akvarieaffär. De gick mest åt när det inte fanns levande mygglarver. De kunde bilda en svajande matta i botten om inte fiskarna hann äta upp dem. Kommer inte ihåg dock hur det var med överlevnaden.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • cecilienne
      • February 2007
      • 282

      #3
      Ja, jag läste att de har något organ som tar upp syre i "svansen", därav svajandet antar jag...

      Såg förresten att beskrivningen av tubifex på svenka wikipedia är helfel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tubifex

      De blandar ihop tubifex och röda mygglarver där...

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Så gå in och ändra det då...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #5
          Måste man inte ha ett konto där för att kunna ändra? Det verkar jobbigt *lat just nu*. Men iofs - om jag verkligen KUNDE något om tubifex skulle jag skriva info där. Men jag är bergsäker på att hur många personer som helst kan mer info än mig om tubifex. Jag har bara läst lite idag, och infon jag kan om tubifex sträcker sig till det jag skrev i första inlägget här...

          Kommentar

          Arbetssätt...