Infusorier!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    Infusorier!!

    Mina sorgmanteltetror lekte igår, och nu kan jag se små små stjärtar efter några av äggen. Har nu tänkt förbereda lite, ifall ynglen skulle överleva. Better safe than sorry

    Då är frågan; Hur fixar man infusorier? En kålbit i vatten, eller hur var det man skulle göra?
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Salladsblad funkar, bananskal (torkat kravmärkt), hö, avkok från hö, råris

    Sätt lock, el plastfilm och gummisnodd, ställ det ljust och efter någon dag har du infusorier -mata med pipett (några droppar flera ggr /dag). Ibland kan det misslyckas, så man kan göra två olika samtidigt (med olika metod) för att vara ganska säker på att ha fått infusorier.

    Annars finns det ju liquifry o dyl att köpa färdigt om man vill det, men det blir dyra droppar

    EDIT: Gör några hål i plasten eller i locket oxå
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • Olfi
      • January 2007
      • 174

      #3
      Då fixar jag det med en gång.

      Hur gamla skall ynglen vara innan man kan mata dem?

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        När de förbrukat sin gulesäck behöver de mat!
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • Olfi
          • January 2007
          • 174

          #5
          Ursprungligen postat av Hagi
          När de förbrukat sin gulesäck behöver de mat!
          Okej, tyvärr vet jag inte när det är. Det är ju inte direkt så man ser gulesäcken på dessa yttepytte småa yngel

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #6
            Ärligt talat är jag dålig på tetror själv så jag kan inte ge dig något bra svar på rak arm, men läs en bok eller sök på internet så lär du finna svaret

            Lycka till!
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • Hagi
              • December 2007
              • 240

              #7
              Men jag kan anta att de har förbrukat gulesäcken i samband med att de blir frimsimmande, men jag vet ej hur det är med föräldrarna (måna tetror är romtjuvar) om de kan gå kvar.
              "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

              Kommentar

              • Olfi
                • January 2007
                • 174

                #8
                Fortsätter på denna tråd..

                Tror att i princip alla ägg är obefruktade.. Utom ett! I morse flyttade jag över detta lilla ägg till en sån där flytande plastbytta, sen kläcktes ägget och jag såg en liten svans. Nu är ynglet ute på små simturer lite då och då.. Spännande som attan, första gången jag har fått yngel av tetrorna

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Javamossa i yngelburken är ett tips också. Där brukar de hitta en del att äta.

                  Kommentar

                  • Olfi
                    • January 2007
                    • 174

                    #10
                    Tyvärr ser det ut som ynglet försvunnit.. Förmodligen genom en av de där supersmala springorna i burken. Så var det med det... Ska nog ge bort mina sorgmantlar och skaffa någon annan tetra, de ser ganska tråkiga ut när de blivit fullväxta. Tyvärr, för det är i övrigt en trevlig fisk.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...