Lax är dåligt som fiskmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • storfiskarn
    • December 2003
    • 158

    Lax är dåligt som fiskmat

    I vissa äldre böcker kan man läsa handfasta beskrivningar hur man gör egen fiskmat. Räkmix är ett recept, ibland kan man läsa om recept med mager havsfisk. Mager havsfisk funkar bra.

    Lax är en fet fisk och det funkar inte. Jag kunde nog räkna ut det men jag var tvungen att pröva. Fiskarna gillade det men det blev oljefläckar av fisk-fett på ytan, mycket äckligt.

    Träffade en vän till en vän för länge sedan som faktiskt matade dagligen med lax med gott resultat. Hur gjorde han? Han jobbade på en fiskodling ute vid norrlandskusten och tog(snattade?) varje dag med sig ett par lax-smolt (tror de låg på 20kr/st då) till sin gädda som han hade i ett akvarium. Gäddan var äckligt fet och såg ut som en banan där den låg på botten. Bara när smolten slank ner i karet simmade den upp från botten.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Tycker dom om även öringar slinker ner som mumsimumsbit. Men man behöver inte mata varje dag och kan ju variera med annan fisk levande/död
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • pontulf
      • November 2007
      • 480

      #3
      Som fiskare vet man lite om det där.

      gäddan äter laxen är för det är gäddans naturliga föda.
      En gädda ska egentligen ha levande föda då den inte klarar sej när man släpper ut den.

      Och nu konstaterar man att laxen blir utfiskad i östersjön, det har inte funnits så här lite på länge

      //pontulf

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        En gädda äter ju allt som rör sig. Varierar man med levande och dött så äter dom nog utan problem om man släpper ut dom. Kan vara bättre att släppa ut dom på sommaren än vintern iofs och där man fångade den ska den släppas oxå såklart
        Senast redigerad av eriahl; 04 March 2008, 00:09.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        Arbetssätt...