istället för algtabletter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lucille1
    • October 2006
    • 169

    istället för algtabletter

    jg har inte tillräckligt med alger i akvariet (antagligen) så mina ancistrusar och gibbiceps magrar av och dör. har gett algtabletter men det blir inte så mycket bättre. har börjat ge brysselkål och de verkligen älskar det.

    så frågan är, måste man ge algtabletter om man ger brysselkål?? det känns inte som de funkar ändå och ofta äter de andra fiskarna upp dem då de är ointressanta för malarna.
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Jag tror att det är bra att ge både och. De klarar sig inte på enbart brysselkål, det blir för ensidig kost, även om det förstås är bra att de äter någonting.

    Har du provat lägga i algtabletter någon timme efter akvariet släckts så malarna får ha tabletterna ifred?
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      Snor tråden lite. Jag har samma problem och undrar vad mer än algtabletterna och brysselkålen som man kan ha i akvariet? det finns även pansarmalara och guppysar samt en ensam tetra (dom andra dog).

      Kommentar

      • lucille1
        • October 2006
        • 169

        #4
        Ursprungligen postat av Olivin
        Jag tror att det är bra att ge både och. De klarar sig inte på enbart brysselkål, det blir för ensidig kost, även om det förstås är bra att de äter någonting.

        Har du provat lägga i algtabletter någon timme efter akvariet släckts så malarna får ha tabletterna ifred?
        jo de va de jag tänkte.. men akvariet släcks vid 22 och sen går vi å lägger oss. de e ju jobbigt att va upp nåra timmar extra bara för att ge en tablett, och tråkigt att släcka akvariet tidigare. det är ju på kvällen när man e hemma som man vill ha de tänt.

        funkar de att ge de på morgonen?? det tänds inte förrän 15 och om jag då skulle ge en tablett vid 8-9 nån gång kanske??

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #5
          Ursprungligen postat av lucille1
          jo de va de jag tänkte.. men akvariet släcks vid 22 och sen går vi å lägger oss. de e ju jobbigt att va upp nåra timmar extra bara för att ge en tablett, och tråkigt att släcka akvariet tidigare. det är ju på kvällen när man e hemma som man vill ha de tänt.

          funkar de att ge de på morgonen?? det tänds inte förrän 15 och om jag då skulle ge en tablett vid 8-9 nån gång kanske??
          Visst funkar det även på morgonen fast då är säkert fler av de övriga firrarna vakna pga dagsljuset.

          Sen behöver man nog inte vänta flera timmar efter akvariet släckts. Min rutin när jag hade ancistrus var att lägga i en tablett det sista man gjorde innan man lade sig och det funkade bra eller iaf bättre än vid den vanliga matningen.
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • lucille1
            • October 2006
            • 169

            #6
            Ursprungligen postat av Olivin
            Visst funkar det även på morgonen fast då är säkert fler av de övriga firrarna vakna pga dagsljuset.

            Sen behöver man nog inte vänta flera timmar efter akvariet släckts. Min rutin när jag hade ancistrus var att lägga i en tablett det sista man gjorde innan man lade sig och det funkade bra eller iaf bättre än vid den vanliga matningen.
            ja. fast ala fiskarna "sover" tills iafl mitt på dan. det blir ganska mörkt i akvariet när inte lyset är på. men jag får kika in i kväll efter att lyset släckts och se hur lång tid det tar innan dom somnar

            Kommentar

            • Sahara
              • March 2007
              • 14

              #7
              Jag brukar mata mina malar med både frysta små gröna ärtor som jag mosar och lägger i akvariet då får alla fiskarna tillgång till grön mat och ibland får de gurka eller squash(hur det nu stavas). Tycker det är bra att lägga ner det en stund innan akvariet släcks för då får de andra fiskarna också lite variation i sin kost. Vad man skall göra om man lägger ner gurka eller squash är att se till så att det inte flyter upp till ytan för då blir det svårt för malarna att äta. Och på morgonen är det viktigt att plocka bort resterna som eventuellt finns kvar.

              Kommentar

              • Raggsockan
                • April 2007
                • 644

                #8
                Tackar för tipsen. Ska prova lite frysa saker. Skall dom tinas först? I rumstemperatur alltså.

                Kommentar

                • Sahara
                  • March 2007
                  • 14

                  #9
                  De frysta ärtorna tinar ganska fort själv. Brukar ta ut några ärtor mosa med en gaffel och hälla i med en gång. Det var någon som sa till mig någon gång att man skulle hälla i det med en gång utan att tina dem helt. Jag brukar vänta någon minut så att de går att mosa utan att man skall riskera att ha ärtor som skjuts iväg över hela rummet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...