artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikW

    artemia

    Finns det att köpa kläckt artemia som är så stora.
    Alltså lika små som dom är när dom är nykläckta.

    Har problem med kläckningen hela tiden, dom kläcks men sedan dör dom.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ibland kan man köpa fullvuxna levande artemia men priset är ganska saftigt.
    Jag har aldrig hört talas om någon som säljer nykläckt artemia dock.
    Om du kläcker artemia så bör du känna till att nästan alla dör inom 2-3 dygn.
    Dom behöver mat för att utvecklas men ändå dör de allra flesta. Man kan dock förpassa nykläckta artemia till kylen och då kan de hålla sej vid liv en vecka eller så.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Trollsvans
      • November 2007
      • 1118

      #3
      Finns det frusen nyckläckt artemia att köpa?
      Typ i samma stil som oxhjärta, cyclops, mm, i block/bitar.

      Eller finns det nån annan sådan frusen mat som är perfekt till yngel?
      //Troll

      Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Vad gäller artemia så finns det iaf skalade artemiaägg att köpa som alternativ - dock ej djupfrysta. Vad annat finns är jag inte så hemma på. DOCK BÖR NOTERAS FÖLJANDE - vitsen med levande foder är att det rör på sej - som i naturen - och lockar till att bli uppätna. Fruset är ett sämre alternativ möjligen dock bättre än granulat/flingor....
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Ahlqvist
          • January 2008
          • 661

          #5
          Cyklops (fruset) är ju väldigt smått och brukar inte vara några problem att ge till yngel.

          "
          So Long, and Thanks for All the Fish
          "
          Douglas Adams
          Spana in NVSA's Webbsida!

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #6
            Ursprungligen postat av FredrikW
            Finns det att köpa kläckt artemia som är så stora.
            Alltså lika små som dom är när dom är nykläckta.

            Har problem med kläckningen hela tiden, dom kläcks men sedan dör dom.
            Hur länge överlever de efter kläckning? Vilken kläckningsmetod använder du och syresätter du vattnet åt dem?
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • FredrikW

              #7
              Det är ganska olika, ibland efter en dag ibland längre.
              Har dom i en glasburk. Körde med glassburk en gång men då överlevde ingen, alla dog.
              Så aldrig att någon var vid liv, alla låg i botten.

              Har ju bara en syrepump som jag har i yngelakvariumet men ibland så får pumpen vara i glasburken. Har haft den i glasburken mer på senare tid och dom börja leva längre nu så jag tror att dom dött av syrebrist.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Hur mycket ägg tar du till kläckningen förresten.
                För mycket ägg kan orsaka syrebrist.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  Ursprungligen postat av FredrikW
                  Det är ganska olika, ibland efter en dag ibland längre.
                  Har dom i en glasburk. Körde med glassburk en gång men då överlevde ingen, alla dog.
                  Så aldrig att någon var vid liv, alla låg i botten.

                  Har ju bara en syrepump som jag har i yngelakvariumet men ibland så får pumpen vara i glasburken. Har haft den i glasburken mer på senare tid och dom börja leva längre nu så jag tror att dom dött av syrebrist.
                  Syresättning är att föredra om du vill ha dem att överleva. Hur det än är så överlever de inte så länge i den burk och under de förutsättningar man kläcker dem i. Artemian tappar fort i näringsvärde, de nyckläckta skall matas med omgående och göras slut på helst inom ett dygn -max 2. Därför skall man kläcka lite åt gången i olika burkar/petflaskor med säg 2 dagars mellanrum för att ha ständig tillgång till nyckläckt artemia.

                  Skall du ha dem att överleva längre tid behöver de andra förutsättningar samt matas

                  du gör alltså inget fel, och det är inget fel på artemian, utan det är naturligt att det blir så och artemian är en FÄRSKVARA
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  • 2bias
                    • January 2007
                    • 95

                    #10
                    hoppas du kör med saltvatten.

                    Kommentar

                    • FredrikW

                      #11
                      2bias - Klart jag kör med saltvatten.

                      erikthur - Jag har i 1/4 som det står att man ska ha.

                      Kommentar

                      • Tamarind
                        • February 2008
                        • 482

                        #12
                        Sist jag jobbade i Sundsvall hittade jag en affär där de sålde Ocean Nutrition´s "Instant baby brine shrimp, freshly hatched artemia" i en liten burk. Mina yngel ställer sej något tveksamma till dessa än så länge, men de är också osedvanligt kräsna å äter i princip ingenting...
                        /Erika

                        Kommentar

                        • Hong
                          • February 2007
                          • 61

                          #13
                          Jag använder nykläckta atermia salina till kampfiskyngel. Jag använder en pajform och fyller 1 liter vatten + 1 msk havssalt + 1krm atermiaägg. sedan ställer jag den ovanpå heltäckande ramp för att utnyttja värme fr lysröret och en vanlig skrivbordslamp med lysrör lyser på den. efter man har sugit upp en del nykläckta småttingar fyller man lite nya ägg och lite nytt vatten (eftersom vatten dunstas bort lite pga det stora öppning av pajform). på så vis får mina fiskar nykläckta atermia varje dag. vattnet kan hållas ca 1 v. sedan får man lov att sätta på nytt. Av en hel slump lyckades jag att få atermia växa till ca 5-10 mm oifs de var inte många men det var väldigt roligt att få se dessa simma däri pajform.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...