Kan jag mata mina fiskar med....?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pazappa
    svarade
    Bladlöss till guppier har jag provat någon enstaka gång. Det uppskattades.

    Lämna en kommentar:


  • Martin_Blomberg
    svarade
    Bladlöss till Malawis i allmänhet och till Rödzebror + Demasonis i synnerhet? Nån som har provat?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Grodlund
    Jo jo - men frågan var ju om det är *FARLIGT* för fiskarna.
    Inte om dom gillar det eller inte
    Som flera redan har nämnt så varierar farligheten mellan olika foder beroende på vilken fiskart det handlar om. Det perfekta fodret för en art, kan vara livsfarligt för en annan.

    Så att göra någon slags generell lista för alla fiskar är "farligt"

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    Att använda foder där bäst före datumet passerats för att spara pengar är inte bra i längden.
    Köra med bara laxfoder är ju inte heller så bra men ok någon gång ibland

    Lämna en kommentar:


  • oaken
    svarade
    Ursprungligen postat av Grodlund
    Nån som har testat levande insekter?
    Typ nån liten fluga eller myra?
    Bananflugor kan man ju odla om man vill Hoppstjärtar är en annan insekt som är lätt att odla och funkar bra som fiskmat.

    Lämna en kommentar:


  • Guest
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Grodlund
    Nån som har testat levande insekter?
    Typ nån liten fluga eller myra?
    Jepp! Funkar fint med flugor, men har inte testat myror.

    Lämna en kommentar:


  • Grodlund
    svarade
    Nån som har testat levande insekter?
    Typ nån liten fluga eller myra?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det har jag med hört att de ska gilla, men man får vara väldigt observant då det snabbt blir dåligt och lätt förpestar vattnet så vips, har du inga räkor mer.

    Lämna en kommentar:


  • petter hjalmarsson
    svarade
    mina körsbärsräkor blev förtjusta i bananbiten dom fick, såg knappt den för alla räkorna.

    Lämna en kommentar:


  • mazzkot
    svarade
    Mina firar älskar skalade färska räkor och jag kör med malawi

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Fiskar ska äta det som är mest naturligt för dem. Bröd är inte naturligt, även om de kanske äter det utan att dö?

    Att många matar sina fiskar med gurka, sqhash, etc, är ju för att denna mat är naturlig och innehåller i princip samma saker som de växter/alger som dessa växtätande fiskar skulle ha ätit annars. Dessutom ger man inte BARA såna grönsaker utan kompletterar med algtabletter.

    Tigerbarber är vad jag vet köttätare främst. Vill du variera deras mat finns det ju flingfoder, svarta eller vita mygglarver (ej röda), räkmix och liknande som du kan pröva.

    Dessa blir ju varierande, men kommer ändå nära vad de skulle ha ätit i naturen.

    Att mata fiskar med bröd och liknande är för mig som att mata hästar eller kaniner med popcorn och chips som en del tycker är jätteroligt. Dessa djur ÄTER snacks, men det är inte bra för dem bara för att de inte dör av det.

    Lycka till med din varierade kost och prova inte vad som helst

    Lämna en kommentar:


  • Grodlund
    svarade
    Ok...antar att ja får skrota tråden.
    Den kanske var för kontroversiell

    man kan ju dessutom googla...
    ha de gött!

    Lämna en kommentar:


  • oaken
    svarade
    Banan kan vi nog räkna bort eftersom det torde skita ner som fan I övrigt förstår jag inte meningen att mata fiskarna bröd, det föredrar jag att mata mig själv med. Dock antar jag att växtätande fiskar skulle kunna matas med fiberrikt bröd, fast det blir ju ganska konstigt.

    Lämna en kommentar:


  • Grodlund
    svarade
    om de inte käkar så får man ju fiska upp de eller suga upp de med en slang.
    De gäller ju all mat oavsätt vad det är - blir de liggande så är det dåligt...

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det som är farligast är att mata dem med något de inte gillar och det blir liggande och ruttnar i karet och nitrit och annan skit kommer som ett brev på posten.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...