Kan jag mata mina fiskar med....?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Kan jag mata mina fiskar med....?

    Jag skulle vilja starta en tråd för alla oss nybörjare och veteraner som är lite osäkra på vad man kan och inte kan mata sina fiskar med.
    Jag vill järna att mina små firrar ska få en så varierad kost som möjligt och sammtidigt vill man ju inte kasta i vad som hällst till dom - man vet ju aldrig om de kan vara skadligt för dom.

    SÅ är de nått ni är osäkra på så kan ni skriva frågor och svar här så fyller jag på listan på bra och dåliga saker.

    Ljust bröd: NEJ
    Mörkt bröd: NEJ
    Knäcktebröd: NEJ
    Daggmask: JA
    Banan: JA
    Färska Räkor: JA
    Gurka: JA
    Squash: JA
    Ärtor: JA
    Salladsblad: JA
    Flugor: JA
    Bladlöss: JA
    Grodyngel: NEJ (fridlysta)
    Senast redigerad av Grodlund; 20 February 2008, 08:34.
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    Först så undrar jag själv då om de är bra eller dåligt att mata fiskar med ljust bröd? mörkt bröd? knäckebröd? eller vanlig svensk daggmask?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är en stor fördel om man vet vad det är för fisk som ska matas med fodret ifråga.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        Ja tänkte mer generellt - vad som kan vara direkt skadligt eller farligt och vad dom käkar utan att kola vippen eller bli sjuka
        men just nu har jag bara fem tigerbarber...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag kanske är lite konservativ, men vad är det för fel på flingfoder och fryst foder mm? Jag förstår vad du är ute efter, men samtidigt är det lite riskabelt att föreslå folk att ge dem en sorts foder bara för att det funkar i mitt kar, så ändras förutsättningarna lite hos någon annan och kanske all fisk i karet dör.
          Men till din fråga i början skulle jag nog hoppa över det som föreslagits som mat till barberna. Det är isf daggmasken som kan finhackas i små bitar om masken är tillräckligt liten från början.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Grodlund
            • January 2008
            • 560

            #6
            Jag har hört folk tipsa om ärtor, salladsblad & gurka tillexempel...
            Varierad kost ska väl leda till gladare fiskar?

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av Grodlund
              Jag har hört folk tipsa om ärtor, salladsblad & gurka tillexempel...
              Varierad kost ska väl leda till gladare fiskar?
              Beror helt ocj hållet på vilken fisk det är. En del är rovfiskar, andra växtätare o.s.v
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                #8
                Jo jo - men frågan var ju om det är *FARLIGT* för fiskarna.
                Inte om dom gillar det eller inte

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det som är farligast är att mata dem med något de inte gillar och det blir liggande och ruttnar i karet och nitrit och annan skit kommer som ett brev på posten.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Grodlund
                    • January 2008
                    • 560

                    #10
                    om de inte käkar så får man ju fiska upp de eller suga upp de med en slang.
                    De gäller ju all mat oavsätt vad det är - blir de liggande så är det dåligt...

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Banan kan vi nog räkna bort eftersom det torde skita ner som fan I övrigt förstår jag inte meningen att mata fiskarna bröd, det föredrar jag att mata mig själv med. Dock antar jag att växtätande fiskar skulle kunna matas med fiberrikt bröd, fast det blir ju ganska konstigt.

                      Kommentar

                      • Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

                        #12
                        Ok...antar att ja får skrota tråden.
                        Den kanske var för kontroversiell

                        man kan ju dessutom googla...
                        ha de gött!

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Fiskar ska äta det som är mest naturligt för dem. Bröd är inte naturligt, även om de kanske äter det utan att dö?

                          Att många matar sina fiskar med gurka, sqhash, etc, är ju för att denna mat är naturlig och innehåller i princip samma saker som de växter/alger som dessa växtätande fiskar skulle ha ätit annars. Dessutom ger man inte BARA såna grönsaker utan kompletterar med algtabletter.

                          Tigerbarber är vad jag vet köttätare främst. Vill du variera deras mat finns det ju flingfoder, svarta eller vita mygglarver (ej röda), räkmix och liknande som du kan pröva.

                          Dessa blir ju varierande, men kommer ändå nära vad de skulle ha ätit i naturen.

                          Att mata fiskar med bröd och liknande är för mig som att mata hästar eller kaniner med popcorn och chips som en del tycker är jätteroligt. Dessa djur ÄTER snacks, men det är inte bra för dem bara för att de inte dör av det.

                          Lycka till med din varierade kost och prova inte vad som helst
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • mazzkot
                            • June 2007
                            • 400

                            #14
                            Mina firar älskar skalade färska räkor och jag kör med malawi

                            Kommentar

                            • petter hjalmarsson
                              • June 2007
                              • 127

                              #15
                              mina körsbärsräkor blev förtjusta i bananbiten dom fick, såg knappt den för alla räkorna.
                              fantastisk signatur.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...