Hur hålla värmen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikW

    Hur hålla värmen?

    Håller på och kläcker artemia nu i en galssburk och undrar hur jag ska kunna ha vattnet varmt. Har bara en vanlig lampa som lyser över och det värmer ju inte så väldigt mycket.
    Har inte kläckts ett ända ägg men när jag körde i en liten glasburk så kläcktes en hel del men då får man ju göra så dom får syre hela tiden.
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Kläckningsresultatet beror dels på salthalten, temperatur och ljus samt genomluftning. Men den allra största skillnaden ligger i kvaliten på artemian.

    Någon grad över rumstemp duger gott.

    Petflaska och kraftig genomluftning är mitt tips, det ger mycket gott resultat!
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • FredrikW

      #3
      angående salthalten, vad är bättre, för mycket eller för lite?

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        jag kör glassboxen då ja tycker petflaska e för mycket jobb
        o du behöver inte syresätta i en glassbox så stor yta endå
        Har du en lampa riktad mot boxen får du tillräkligt med värme om inte för mycket
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #5
          Ja, det är en metod som oxå funkar. Petflaskan känns dock inte krångligare eller jobbigare på något sätt tycker jag...

          Anledningen till den hårda genomluftningen till PET-metoden är också att det påstås att kläckningsresultatet blir högre i och med att äggen far runt och slår i petflaskans sidor... om det ligger någon sanning i det skall jag låta vara osagt. Jag har inte sett någon synbar skillnad iaf.
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          Arbetssätt...