Allergi mot röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Allergi mot röda mygglarver

    Läste någonstans för länge sedan att man kan få allergiska reaktioner då man hanterar röda mygglarver. Tänkte därför fråga hur vanligt detta är och hur man reagerar om man inte tål dem? Kan det vara direkt farligt, eller är det mer att det börjar klia och svida på händerna och så?

    Har flera gånger varit på gång att köpa frysta röda mygglarver åt fiskarna men jag vill inte riskera att bli sjuk. Har jag drömt detta eller?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    Jo det är mycket riktigt att de kan framkalla allergiska reaktioner.. En man på min akvarieförening sa att var tredje person får sådana reaktioner och han tyckte att man absolut inte ska mata med röda myggisar...
    Jag är överkänslig mot väldigt mycket men har hittils (peppar peppar) inte råkat ut för allergi mot dem... Är väldigt försiktig när jag matar med dem och tar aldrig i dem annat än med pincett eller gummihandske.. men jag tror man kan bli allergisk endå.. Men jag tänker nog fortsätta med dem eftersom fiskarna älskar dessa otäckingar

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Är det lika med frysta som levande alltså? *Ugg* Lät lite obehagligt. Hur reagerar man då man hanterar dem om man är allergisk då?
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Finns en hel mängd trådar om detta. Hade du använt sökfunktionen så hade du hittat dem
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Varför inte mata med vita eller svarta mygglarver istället?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av _Lena_
            Varför inte mata med vita eller svarta mygglarver istället?
            Ja, vatten som vatten
            För i själva verket så innehåller de ju ändå mest vatten, men som du skriver så är varken vita eller svarta allergiframkallande om man nu vill använda mygg.

            Det allvarliga med allergireaktioner mot röda mygg är att det kan trigga igång allergier även mot annat - så ett paket mygg kan om oturen är framme orsaka livslångt lidande.
            Och varför chansa när det ändå bara handlar om ett foder som inte är speciellt näringsrikt utan mest innehåller vatten.

            När jag använder frysfoder så blir det oftast cyclops - det ger åtminstone fiskarna lite bättre färg.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Nej som du skriver Kjell så är det ju rätt onödigt att mata med något som inte är direkt livsnödvändigt. Tänkte mest som variation men ger jag både artemia, cyclops och vanligt fling/tablettfoder så blir det ju variation ändå.

              Tack för hjälpen och svaren!
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • Hagi
                • December 2007
                • 240

                #8
                Nu ska vi inte dra det så långt att drista säga att det är onödigt att mata med mygglarver eftersom de innehåller mest vatten. Förvisso är det så men svarta mygglarver innehåller ex. vitaminer och äggvita som anses vara lämplig för fiskar. De anses kunna locka många fiskarter till lek, detta gäller nog främst levande dock (enligt min egen uppfattning). Variation av foder är bra, främst svarta men även vita mygg är ett gott foder att variera med, gärna tillsammans med ex artemia, cyklops o dyl + ett par grundfoder! Variation är ledordet. Skippa de röda dock! Det finns en anledning till att våra inhemska fiskar (även storväxta sådana) äter stickmyggornas larver med glädje och frenesi -till och med framför andra betydligt större insekter när de bägge utbjuds i vattnet!

                Ex gurka innehåller typ 97% vatten, andra grönsaker innehåller också mycket vatten och kan tyckas vara mest en näringsfattig buklfylla, men det fyller ändå ett syfte -vitaminer, mineraler, spårämnen och dyl.
                "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                Kommentar

                • Ahlqvist
                  • January 2008
                  • 661

                  #9
                  Har själv gått över från röda mygglarver efter lästa trådarna angående dessa till annat... tex cyklops och artemia. Verkar ju funka kanon det med

                  "
                  So Long, and Thanks for All the Fish
                  "
                  Douglas Adams
                  Spana in NVSA's Webbsida!

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Om man inte ska köra röda mygglarver mer...vilket frysfoder förutom räkmix och artemia kan man använda istället? Svarta å vita mygglarver är inte populärt och inte supersmått foder heller... Finns det något liknande vuxen artemia,i den storleken?

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • SandraO
                      • January 2008
                      • 6

                      #11
                      Jag ger mina fiskar röda mygglarver och har också hört att man kan reagera på dem. Det har aldrig varit något problem för mig i alla fall. Jag tvättar mig med två och vatten efteråt.

                      Kommentar

                      • lunar
                        • July 2005
                        • 427

                        #12
                        Svarta mygglarver har fungerat okej för mig som ersättning till röda de få gångerna jag har köpt. Däremot så får jag betala mycket mer för svarta eller vita mygglarver.
                        - 165L Low-tech.
                        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                        - 222L Ciklidakvarium.
                        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                        Kommentar

                        • Gillarchoklad
                          • January 2007
                          • 35

                          #13
                          Har efter långvarigt bruk lyckats bli överkänslig mot röda mygglarver. Det tog faktiskt många år innan det började, hade inga som helst problem att hantera dom i början, men skulle jag nu få hudkontakt med röda mygg så kliar det som <piiiiiiiiiiiip>! och ögonen börjar rinna.

                          Kommentar

                          • Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

                            #14
                            Jag kör artemia tycker att röda mygg bör sluta säljas, åtminstonde att man blir varnad över hur smutsigt och allergiframkallande det är, det har ju flera gånger på tester visat att det finns sarmonella i dem mm. Vidrigt
                            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              • February 2005
                              • 1034

                              #15
                              Ursprungligen postat av SandraO
                              Jag ger mina fiskar röda mygglarver och har också hört att man kan reagera på dem. Det har aldrig varit något problem för mig i alla fall. Jag tvättar mig med två och vatten efteråt.
                              Bara för att du inte har reagerat på dom ännu betyder det inte att du inte kommer att börja reagera på dom. Vissa reagerar direkt andra efter ett några vissa kanske aldrig utvecklar det. Men varför chansa när det finns betydligt bättre foder på marknaden. Har själv allergi astma (dock inte mot röda mygg ännu) så jag vet vad jag pratar om när jag säger att det INTE är värt risken. Dock händer det att jag anväder röda mygg om jag får hem ny fisk som matvägrar men det är som absolut sista utväg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...