Frya nykläckt Artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limmet
    • December 2003
    • 217

    Frya nykläckt Artemia

    Funderar på att börja kläcka rejält med artemia varannan vecka eller så för att slippa ha ständigt två petflaskor stående för att varje dag få nykläckt artemia till mina Tanganyika-ciklider.

    Det jag tänkte göra är att som vanligt suga upp enbart artemian med hjälp av "lamp-metoden" i ett filter och skölja av dem under kran för att bli av med saltet. Sedan portionera ut artemian i sånna där is-kuber med vatten i man har i frysen för att ha is till önskad dryck (bäst att inte ta fel is till drinkarna hädanefter...) och sedan frysa in dem.

    Sedan bara ta upp en isbit om dagen och slänga i akvariet så smälter den och artemian frigörs.

    Ser ni några nackdelar? Tror inte mina fiskar bryr sig nämvärt om de är levande eller inte de rör sig med strömmen i vattnet ändå...

    Näringsvärdena borde väl inte försämras nämvärt i frysen om man bara kör ca 14 dar åt gången?

    Vad tror ni?
    Senast redigerad av Limmet; 08 February 2008, 14:58.
    Mitt Tanganyika-projekt
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Visst funkar det att frysa artemia.

    Du tappar ju lite av poängen, som är just att de hoppar omkring och därmed stimulerar huggreflexen hos ynglen, men i övrigt är det nog ingen större skillnad.

    Du kan f.ö. lagra levande nykläckt artemia i en vecka eller så i kylen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      varför inte bara köpa frysta artemia i affären. lite dyrare men man slipper krångel.
      Diskus

      Kommentar

      • Limmet
        • December 2003
        • 217

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Visst funkar det att frysa artemia.

        Du tappar ju lite av poängen, som är just att de hoppar omkring och därmed stimulerar huggreflexen hos ynglen, men i övrigt är det nog ingen större skillnad.

        Du kan f.ö. lagra levande nykläckt artemia i en vecka eller så i kylen.
        Jo det var det enda jag kom på själv. Men ynglen (multisar) kom fram ur sina skal och åt även av det döda så det verkar ju funka.

        Vet inte om det är så bra att lagra i kylskåpet. Ju mer nyläckt artemian är ju mer gulesäck har den ju kvar = mer energi åt fiskarna. Om den stått i en veckan även om så svalt så tror jag inte mycket är kvar?


        Ursprungligen postat av danneregner
        varför inte bara köpa frysta artemia i affären. lite dyrare men man slipper krångel.

        Finns det nykläckt artemia? Jag har fryst artemia som foder till de vuxna fiskarna (som visserligen äter nykläckt också) men ynglen har ju ingen chans att äta den frysta artemian jag har iaf de är ju ungefär lika stora som artemian.


        Tack för svaren!
        Mitt Tanganyika-projekt
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          grizzly i sisjön tog in de en gång. dom tog slut snabbt.
          Diskus

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Det finns torr skalad artemia att köpa. Det är artemia som skalats på kemisk väg, så artemian har inte förbrukat någon energi på att kläckas och simma runt, och är lika liten, eller kanske ännu mindre än nykläckt artemia. Funkar fint till de flesta yngel.
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            Arbetssätt...