Artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus
    • January 2002
    • 5

    Artemia

    Hej!

    Imorgon (Onsdag) hade jag tänkt åka till Akvarielagret och köpa allt jag behöver för att odla min egen artemia. Jag har aldrig provat det förut så jag tycker att det är på tiden. Är det något särskilt jag bör tänka på? Typ vilka "ägg" bör jag köpa? Är det svårt att odla dom till fullvuxen storlek? Något speciellt som krävs för att få artemian till vuxen storlek?

    Mvh
    Marcus

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Marcus,
    Jag har själv aldrig försökt odla min egen artemia, helt enkelt för att det är ganska oekonomiskt. Den frysta vuxna är ju rätt billig.
    Men visst är det värt ett försök. Det enda tipset jag kan ge är att den amerikanska firman OSI ger ut ett foder just för uppmatning av Artemianauplier till vuxen Artemia. Kallas "Artemia Food" och på förpackningen stod det en kortfattad instruktion om hur man skulle göra.
    Om detta uppmatningsfoder fortfarande går att få tag på kan du kolla hos Akvarielagret för de har tidigare sålt det.
    Ser fram emot att du hör av dig och berättar hur det går.
    Ciklidhälsningar
    Kjell Fohrman

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      • January 2002
      • 30

      #3
      Lite osäker på om det hör hemma här eller om jag borde öppna en ny tråd. Nåväl, det handlar ju om just Artemia.

      Jag fick rådet av kjell för några månader sedan att aldrig använda Artemia till Tropheus eftersom den är för proteinrik. Det är bättre att använda Cycklops för att tillfredställa det lilla behov av animalisk föda hos denna ciklid. Detta för att den inehåller mer skal och mindre kött.

      När jag var på Ciklidecentret utanför Köpenhamn i förra veckan så ansåg ägaren (Martin)att det inte var nån större skillnad.

      Om jag har förstått det rätt så handlar det om att det ska få tarmen att arbeta så mycket som möjligt. När jag tittar på cyklops och artemia tycker jag att det ser väldigt likt ut förutom i storlek.

      Kan någon förklara detta lite närmare?

      Mvh,

      Fredrik H.

      Fredrik H.
      mvh,
      Fredrik H.
      www.thecichlidgallery.com

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Hej igen Fredrik,
        Det är skillnad på artemia och artemia.
        Dvs nykläckt artemia och fullvuxen artemia. Nykläckt artemia har jag själv använt utan några större problem (dock inte som enda foder till Tropheus-yngel), däremot är vuxen artemia helt enkelt för mycket kött. Det är ju vuxen artemia som man köper fryst och om jag minns rätt var det detta vi diskuterade då.
        Vuxen Artemia är ett utmärkt foder till carnivora (rov) fiskar, men inte till extrema herbivora fiskar som Tropheus. Fördelen med cyclops är att de har skalen kvar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell Fohrman

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Fredrik H.
          • January 2002
          • 30

          #5
          Den Artemia som jag köpt och sett har också sina skal kvar ser det ut som. Det är väl ett litet räkdjur vars stjärt är klädd med samma typ av skal som vanliga räkor?

          Mvh,

          Fredrik H.





          Fredrik H.
          mvh,
          Fredrik H.
          www.thecichlidgallery.com

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Det finns visserligen nykläckt fryst artemia att köpa också, men jag aldrig jag sett det i Sverige. Det är också mycket dyrare än vuxen artemia.
            Om det är nykläckt artemia så anges det definitivt på förpackningen (för att motivera det högre priset).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell Fohrman

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...