Andra fiskar äter upp mal-fodret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jouni_h
    • January 2008
    • 8

    Andra fiskar äter upp mal-fodret

    Har ett problem med att mina övriga fiskar (molly, platy samt tetra) äter upp tilläggsfodret för malarna. Ger malarna (1 Ancistrus + 1 Plecostomus) en 1/2 tablett med foder avsett för malar, varannan kväll innan jag släcker. Har då sett att de andra fiskarna är där och "nallar" av malfodret.
    Finns det nåt man kan göra för att förhindra detta ??
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Lägg ner den efter du har släckt, de flesta sugmalar är nattaktiva.

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Allra bäst är att vänta tills det varit släckt i 1-2 timmar, då har de andra fiskarna "lugnat ner sig" och står still och "sover" eller vad de nu gör. Lägger man i direkt efter att man har släckt är chansen större att de upptäcker tabletten har jag märkt.

      Dessutom är det bra att det är helt släckt i rummet, så att fiskarna inte ser var tabletten ramlar ner någonstans. Sugmalarna har ett MYCKET bra luktsinne och hittar tabletten mycket fort.

      Tyvärr har även andra fiskar bra luktsinne, men som sagt, har de börjat vila, och dessutom ser dåligt pga kolmörker, så är det nog till malarnas fördel
      / Ebba

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Men de flesta sugmalar är kvällsaktiva eller nattaktiva (bl.a. ancistrus), så det är bättre för dem om man ger mat när det är mörkt. Dessutom försvinner flingmaten snabbt, och då börjar fiskarna intressera sig för deras tabletter... Min ancistrus-mal blev då väldigt aggressiv och började jaga bort fiskar istället för att äta. Så jag tror ändå att matning i mörker är bäst.
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...