Artemiaräkor ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #16
    Ursprungligen postat av mayday
    kranvatten o salt

    alla har olika åsiketer men ja kör salt MED jod .. ca 1.5-1.7 matskedar salt per liter vatten
    Jag kör också kranvatten och salt med jod, mest för att det inte finns några storpack med salt utan jod på hos min lokala mataffär Men det har ju funkat fint hittills..

    Kör dock bara med 1 matsked salt per liter vatten.

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #17
      haha gör inte som ja gjorde nu .... slarva bort silen o pipetten ... attans va jobbit de blev
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Ursprungligen postat av mayday
        haha gör inte som ja gjorde nu .... slarva bort silen o pipetten ... attans va jobbit de blev
        Varken pipett eller sil med min gamla PET-flaska.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • FredrikW

          #19
          Lånar tråden lite.
          Jag har mina artemia i en liten burk och nu ligger det ju massa skal och en del okläckta ägg.
          Nu vill ju jag kläcka mera är det då bara ha i mer ägg i den nuvarande burken eller måste ta bort allt och byta vatten?

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #20
            Ursprungligen postat av FredrikW
            Lånar tråden lite.
            Jag har mina artemia i en liten burk och nu ligger det ju massa skal och en del okläckta ägg.
            Nu vill ju jag kläcka mera är det då bara ha i mer ägg i den nuvarande burken eller måste ta bort allt och byta vatten?
            Rengör och ta nytt vatten. Det blir snabbt en himla massa bakterier i burkarna.

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #21
              Ursprungligen postat av FredrikW
              Lånar tråden lite.
              Jag har mina artemia i en liten burk och nu ligger det ju massa skal och en del okläckta ägg.
              Nu vill ju jag kläcka mera är det då bara ha i mer ägg i den nuvarande burken eller måste ta bort allt och byta vatten?
              jag brukar återanvända vattnet en gång i alla fall .. brukar lbli sämre resultat den 3:e

              filtrera vattnet genom ett kaffe filter så syresätts de o renas
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #22
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Varken pipett eller sil med min gamla PET-flaska.
                jag kläcker rätt mycke ibland o fryser då in
                då e de bra med pipett o suga upp dom o dosera med.
                samt enklare o spruta ner artemian till ynglen som ofta trycker längs botten
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • FredrikW

                  #23
                  När man kläcker artemia, måste man då ha en syrepump i burken eller går det bra utan?

                  EDIT: Är det så att de okläckta äggen ligger på botten och de kläckta flyter upp?
                  Senast redigerad av Gäst; 25 January 2008, 12:20.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #24
                    Ursprungligen postat av FredrikW
                    När man kläcker artemia, måste man då ha en syrepump i burken eller går det bra utan?

                    EDIT: Är det så att de okläckta äggen ligger på botten och de kläckta flyter upp?
                    Med en glassburk går det utan, den stora vattenytan gör att vattnet blir syresatt ändå. Med PET-flaska får man ha en pump.

                    Okläckta ägg sjunker och äggskal flyter, ja.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • mayday
                      • November 2005
                      • 2085

                      #25
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Med en glassburk går det utan, den stora vattenytan gör att vattnet blir syresatt ändå. Med PET-flaska får man ha en pump.

                      Okläckta ägg sjunker och äggskal flyter, ja.
                      VA?

                      Äggskalen från kläckta sjunker ju o dom okläckta ligger på ytan.

                      Så en Fabriksgjord artemia kläckare som bygger på petflaskvarianten i v .. verkar vättig men kosta nära 500kr .... min glassbox va gratis så kör med den ett tag till :P
                      ______________________________________________

                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      Arbetssätt...