Artemiaräkor ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martin brüsin
    • February 2007
    • 54

    Artemiaräkor ???

    Om man vill få tag på artemia räkor måste man väll köpa dem som ägg och kläcka dem? men i vilken mijö och hur skall "akvariet" se ut där man kläcker dem i.
    Tacksam för alla inläg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du behöver inget akvarium för detta, här är en artikel hur du med ganska enkla medel går till väga: http://www.zoopet.com/index.php?opti...287&Itemid=206
    Det finns även fryst artemia att köpa, men den är ofta lite större och har du små yngel så är den för stor. Däremot har välsorterade affärer skalad artemia som inte behövs kläckas och är pyttepyttesmått och du matar med dtta som det är.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • martin brüsin
      • February 2007
      • 54

      #3
      I länken åvan såg jag att det stod "suga upp artemiorna med en slang & ned i ett nylonkaffefilter" Är det som en helt valig milittapåsar eller går det lika bra med det?

      Om man skall mata störe akvariefisk med det kan man då vänta tills de har växt till sig innan man lägger i dem?
      Senast redigerad av martin brüsin; 22 January 2008, 18:16.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det finns speciella artemiafilter att köpa i välsorterade akvariebutiker och ser ut så här: http://www.pwss.se/product.php?produ...7&cat=0&page=1 och ett vanligt Melittafilter funkar kanske, men inte lika bra.
        Även fullvuxna fiskar tar nykläckt artemia och de klarar sig inte heller mer än max ett par dagar där du drar upp dem.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • martin brüsin
          • February 2007
          • 54

          #5
          Om man vill att dem skall växa till sig lite innan man ger dem till fiskarna skulle man inte kunna ha en luftpump igång hoss dem?

          Kommentar

          • sessan 401
            • January 2008
            • 144

            #6
            Lånar tråden lite.
            Undrar varför man måste skölja av dem. Har de med sig bakterier?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jo, men vad jag har fått erfara är att de dör ändå efter ett par dagar, kanske det är någon annan som har bra tips på att få dem överleva.
              Så som jag har använt nykläckt artemia har det bara varit intressant att ha dem små så yngel kunnat äta dem, och även om ynglena har vuxit till sig så äter de gärna detta foder fastän det är så smått.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Man sköljer dem för att skölja bort salt. Och det är väldigt besvärligt och omständigt att dra upp artemia till vuxen storlek. Dock uppskattar de flesta fiskar upp till åtminstone 5cm nykläckt artemia

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  Ursprungligen postat av martin brüsin
                  I länken åvan såg jag att det stod "suga upp artemiorna med en slang & ned i ett nylonkaffefilter" Är det som en helt valig milittapåsar eller går det lika bra med det?

                  Om man skall mata störe akvariefisk med det kan man då vänta tills de har växt till sig innan man lägger i dem?


                  Jag suger upp dom till ett vanligt melitta filter ... kan va bökigt o få upp dom sen om du inte har en bra pipett . så rekomenderar nått annat

                  Ska du dra upp dom till vuxen storlek måste du utfodra dom o ha en pump o o så .. inte värt billigare o köpa isåfall
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Jag brukar göra så, att jag har en PET-flaska som jag borrat hål i korken på. Två hål, där en lång slang, som går till en luftpump och till nästan bottnen i flaskan går. Den andra är kort, bara ca en dm.
                    Jag fyller flaskan upp till ca en liter, och öser i ca 1,5 msk havssalt. Efter tre dagar har artemian kläckt.
                    När jag skall mata fiskarna, låter jag flaskan stå utan luftpump ett tag, så att äggskalen flyter upp, och de okläckta äggen lägger sig på bottnen. Lite försiktigt kan man sedan ta flaskan till akvariet.
                    Den långa slangen läggs då ner i akvariet, och så blåser jag i den korta, tills vattnet tryckts upp till den långa slangen. En hävert bildas, och artemian sugs då från flaskan ner i akvariet.
                    Man får dock reglera höjden på den långa slangen i flaskan, för att se till till att man inte får med varken äggskal eller okläckta ägg.
                    Saltet som följer med vattnet är så lite, att jag inte tror det påverkar vattnet nämnvärt, framförallt som jag byter vatten ganska ofta de burkar jag har yngel i -det är de enda jag matar med artemia.

                    Det finns dom som driver upp artemia så att de blir större. Man matar då med torrjäst, men mera vet jag inte.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • mayday
                      • November 2005
                      • 2085

                      #11
                      ja kör med glassboxmetoden tycker den e bättre
                      ______________________________________________

                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Du sköljer artemian även för att bli av med oönskade skal från äggen.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • martin brüsin
                          • February 2007
                          • 54

                          #13
                          När det gäller vattnet till atemiorna kan man ta vatten från akvariet eller vanligt kranvatten (kan inte vissa mineraler i kranvattnet skada äggen eller räkorna)?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Vanligt kranvatten funkar fint.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • mayday
                              • November 2005
                              • 2085

                              #15
                              kranvatten o salt

                              alla har olika åsiketer men ja kör salt MED jod .. ca 1.5-1.7 matskedar salt per liter vatten
                              ______________________________________________

                              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...