Torrfoder/flingfoder dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gnu83
    • August 2007
    • 74

    Torrfoder/flingfoder dåligt?

    Hej! Fick tips när jag var i en akvariebutik senast att inte alls mata med torr/flingfoder då detta inte är helt nedbrytbart efter att fiskarna bajsat ut det. Rekommendationen var att enbart köra frysfoder typ räkmix och mygglarver?

    Aldrig hört detta förut, men det kanske stämmer?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Efter att ha kört flingfoder i stort sett 20 år, och det har fungerat bra, så tycker jag det verkar vara lite märkligt.
    Lite frysfoder då och då är dock smaskens för firrarna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Inget foder är så komplett som bra torrfoder. I världen finns det säkert ett 100tal anställda på olika research and development avdelningar, de har tillsammans jobbat för att förbättra torrfoderna på marknaden sedan de kom för cirkus 30 år sedan. Att då säga att torrfoder fortfarande är dåliga foder är som att inte acceptera utveckling. Visst var torrfoderna av mycket dålig kvalité för 20 år sedan, en del hänger upp sig på det fortfarande. Du kan nog lugnt räkna med att torrfoder är bra mycket bättre foder än mysis.

      'En nackdel som torrfoder dock har är att det blir snabbt dåligt efter burken öppnats, köp aldrig mer än vad du gör av med på en månad.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • gnu83
        • August 2007
        • 74

        #4
        Okej, nä han påstod att det va att det inte gick att bryta ned helt naturligt i akvariet efter att det kommit ut igen så att säga.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          En nackdel som torrfoder dock har är att det blir snabbt dåligt efter burken öppnats, köp aldrig mer än vad du gör av med på en månad.
          MVH
          Magnus
          Jag förvarar alltid torrfodret i kyl eller frys, och så tar jag fram för en veckas använding åt gången. Jag vet inte hur känsligt fodret är för lagring, och det där att det minskar i näringsvärde är ju också nåt man hört sedan torrfodret kom. Det skulle förvåna mig om inte fodret utvecklats på den punkten också.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          Arbetssätt...