Fryst artemia ger problem - skall silas först?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeppelinaren
    • November 2007
    • 6

    Fryst artemia ger problem - skall silas först?

    Hej alla,

    Förmodligen har jag gjort ett nybörjarfel här. Jag har köpt fryst Artemia på Hornbach av fabrikatet Meister. Jag har ett sextilitersakvarium som är välfyllt med fisk, och eftersom varje isbit med Artemia endast innehåller några gram krubb, så har jag tinat och slängt i hela portionsbiten. "Allt" blir uppätet.

    Jag gjorde det senast igår, och nu ser jag att jag har nitrit i akvariet, fiskarna mår inte bra och jag får utslag på mätstickan. Jag ser ett mönster här, nitrit uppstår när jag matat med detta frysfoder. OBS, bortsett från möjligen dessa portionsförpackningar så övermatar jag inte, och jag har läst på hur nitrit-cykeln fungerar. Innan gårdagens matning hade jag ett akvarium i balans. Jag har tidigare haft problem i samband med matningen med Artemia från Meister, men jag har 'skyllt' problemen på att jag då hade för få fiskar i relation till fodermängden. Jag har aldrig provat annat frysfoder.

    Nu till min hypotes: trots att "allt" blir uppätet så kommer det med en massa småpartiklar när jag slänger i portionen, och det är dessa som åstadkommer den snabba nitriteffekten (det blir ett svart moln när jag häller i portionen och nu har jag nitrit 18 timmar senare). Alltså borde jag sila varje portion först.

    Är det någon som vet om detta stämmer - är det silning som gör skillnaden? Är kanske varumärket Meister känt för att skicka med mycket 'söppel' i sina förpackningar? Finns det något annat märke som har förpackningar som kan användas direkt?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Jag tror snarare det är så att portionen är för stor. Jag skulle dela den i två medan den var fryst och bara ge dem hälften. Det har vi gjort i medelstora kar med många sorters frysmat från hornbach med gott resultat

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Det finns en del gosigheter som kan följa med vattnet i frysmaten, jag sköljer min frysmat mest för att komma åt fosfaten. En te-sil av nätmodell verkar ypperligt bra för vuxen artemia.
      Men jag håller med det låter lite som en övermatningsvarning.

      //NiXoN

      Kommentar

      • 2bias
        • January 2007
        • 95

        #4
        jag skulle rekomendera golden gates frysta artemia där slipper du det "smutsiga" vattnet som följer med, har samma problem med finafiskens artemia annars om du har ett överbefolkat kar så matar du med ett mycket protienrik kost vilket innehåller mer kväve än t.ex en veg. kost vilket innebär att fiskarna kommer att utsöndra mer kväve rika exkrementer

        Antingen byt foder, minska fiskantalet, större akvarium, eller om du vill ha de som du har så ett extra vatten byte blir ett måste antar jag

        Kommentar

        • cobra
          • December 2004
          • 1743

          #5
          Skall man tina den först eller lägga i den fryst, vilket är det bästa?
          Fotosidan.se

          Kommentar

          • 2bias
            • January 2007
            • 95

            #6
            golden gates artemia är så kompakt på artemia (lite vatten) så den kan man om man har stora fiskar lägga i en stor bit eller om man vill att den ska sjunka så botten fiskarna får lite, annars kan man ju tina den sen suga upp den i en pipett eller liten spruta och sen spruta ner de i lagom takt så man ser dom äter upp allt man släpper i

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              jag sökjer min med en te-sil .. en vanlig med nät typ
              Fördelen med nät ar att man slipper dom små partiklarna som sköljs bort.
              Fick tipset av min akvariebutik

              är ju mycke smått som inte blir uppätet som sedan ruttnar osv
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • cattus
                • August 2007
                • 167

                #8
                Det är väldigt stor skillnad i kvalité på frysfodren. Man får nog lite vad man betalar för. Jag har testat Akvarietekniks frysta och även Fina Fisken. Den från akvarieteknik grumlar inte alls någonting, men Fina Fisken.........jag har fina fiskar men jag kan knappt se dom efter matningen med FF
                Allt går om man vill...

                Kommentar

                • Zeppelinaren
                  • November 2007
                  • 6

                  #9
                  Tack för alla tips! 24 timmar senare, och utan vattenbyte, finns inte ett uns nitrit/nitrat kvar och alla fiskar mår prima. Nästa gång skall jag sila portionen, så får jag se om det räcker för att slippa nitrit-toppen. Kul att veta att akvariets bakterier är på hugget.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...