Hur mycket mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Hur mycket mat?

    Efter att ha läst några böcker om akvarium är jag lite förvirrad angående hur mycket mat en fisk egentligen ska ha. I en bok stod det att fiskar kan matas ihjäl genom att de äter för mycket, i en annan bok stod det att de typ aldrig kan matas ihjäl eftersom de inte äter mer än vad de behöver. I en bok stod det att de kan få för lite mat och på så sätt svälta, i en annan bok stod det att de kan klara sig utan mat i flera veckor.
    Hjälp mig! =/
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    #2
    hejsan.
    Jag tror det beror på vilkenb fisk man har.
    Har själv malawi och jag matar dem varannan dag med lite räkmix. eller inte riktigt varannan ca 4-5ggr veckan. men det beror på vissa har matfria veckor och andra matar flera gånger om dagen.



    Axel

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      de kan matas ihjäl för mat bildar nitrit som dödar fiskar.
      De kan itne matas ihjäl eftersomd ebara äter så mycket som får plats i sitt matsystem
      De kan svälta ihjäl men de klarar sig utan mat i en vecka om de är fullvuxna. Ju större fisk desto längre klarar de sig.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ja, det är ju klart! Har själv svärdbärare, slöjstjärt, scalare och kopparbarber. Matar lite grann, (flingfoder) ca tre ggr per dag. Så fort lampan tänds på morgonen så är de uppe och snappar i ytan efter en munsbit. Fick utökning idag med 2 silverhajar som snart skall flyttas till ett större kar med fler kompisar, har bara matat en gång idag men de ville inte ha... Nya på stället och så ju...
        Mvh.

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #5
          ... om man har mindre tropiska sötvattenfiskar? hur mycket varje gång och hur månger gånger om dagen? beror ju visserligen på hur många man har. Ge dem bara så mycket som de äter upp, så det inte blir rester kvar, låter det bra? man kan inte mata ihjäl dem då?
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Låter bra! Blir det rester kvar så är det ju antagligen för mycket. Vilka fiskar har du?

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Ursprungligen postat av Temeraire
              ... om man har mindre tropiska sötvattenfiskar? hur mycket varje gång och hur månger gånger om dagen? beror ju visserligen på hur många man har. Ge dem bara så mycket som de äter upp, så det inte blir rester kvar, låter det bra? man kan inte mata ihjäl dem då?
              1-2ggr om dagen så mycket de äter på 30s-1min när karet är igångkört. Första månaden mata mindre så bakterierna hinner komma igång.

              Kommentar

              • Temeraire
                • January 2008
                • 385

                #8
                Ursprungligen postat av NIC
                Låter bra! Blir det rester kvar så är det ju antagligen för mycket. Vilka fiskar har du?
                Nääh, jag har inga än, men vill förbereda mig
                " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                Kommentar

                • Simon H
                  • January 2008
                  • 515

                  #9
                  hur mycke ska man mata fiskarna

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #10
                    Om du har ett nystartat akvarie så mata bara väldigt lite varannan dag i ungefär 3-4 veckor. Bakterierna har inte hunnit komma igång riktigt för att ta hand om slaggprodukter. Jag matar mina 2-3 ggr om dagen, så mycket de kan äta upp på ca 2 minuter. Ser du att maten blir liggades på botten så håva upp den så det inte ligger och ruttnar i vattnet.

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    Arbetssätt...