Vettig "foderstat"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    Vettig "foderstat"?

    Är nybörjare på detta med akvarier, och undrar vad ni tror om följande "foderstat" för mitt akvarium? Rätt foder? För mycket/för lite?

    I akvariet finns:

    1 Clownpleco
    2 siamesiska algätare
    4 corydoras sterbai
    10 rödfenstetror (Aphyocharax anisitsi)

    De får:

    Varannan/var tredje dag en liten algtablett
    Varannan dag en liten nypa flingfoder eller en liten gnutta röda mygglarver.

    Mygglarverna och flingfodret brukar vara borta på mindre än en minut (tetrorna tar det mesta), algtabletten tar lite längre tid, men det brukar vara fullt slagsmål om den (tetrorna är värst där också).
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Se bara till så dina pansarmalar hinner få i sig någonting, och det kan ibland vara bra att mata med algtabletterna när karet varit släckt en stund.
    Det finns även tabletter att köpa till dina Corydoras som är väldigt populära. Du kan även byta ut mygglarverna mot något med lite mer näring i, såsom frusen artemia och liknande.
    Att ge fiskarna mat var dag är heller ingen nackdel när karet har kommit i balans.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mabuse
      • December 2007
      • 101

      #3
      Det är specialtabletter till corydoras som de får, det var de jag kallade "algtabletter".

      Mygglarverna har jag förstått är inget vidare, ska byta till något annat när de ätit upp paketet.

      Om jag matar dem varje dag, ska jag halvera mängden då? Dvs en halv liten algtablett, och en ännu mindre nypa flingfoder? Mängden mygglarver är väl en åttondels färdig "fyrkant", kanske.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om du inte har en rot i karet så kan det vara bra för malen då en del av arterna gnager på dessa för att få i sig cellulosa. Algtabletter är heller inte fel då ett flertal av dina fiskar gnager på dessa.
        Tycker det låter som om du matar lite i underkant, äter fiskarna upp maten på en minut så är det ganska bra, och testa även att mata malarna när karet är släckt..
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mabuse
          • December 2007
          • 101

          #5
          Jodå, vi har en jätterot i akvariet, som malen i princip alltid sitter på.

          Alla fiskarna gillar algtabletterna faktiskt. Inklusive malen, algätarna och pansarmalarna, så det känns inte som vi måste stödmata med en sort algtabletter till. Eller det kanske inte var så du menade?

          Man brukar ju alltid få rådet att mata hälften så mycket som man tycker är lite, att matning belastar akvariet och leder till fiskdöd. Så mitt intryck har varit att man i princip inte ska mata fiskarna alls, utan bara lite, lite så att de precis inte svälter ihjäl?

          Men vi kanske ska prova att ge dem en algtablett varje dag, den gillar ju allihop, så då får de ju något i sig.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            De algtabletter du har innehåller inte mycket spirolina utan är mer som pressat torrfoder, därav tipset på algtabletter.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mabuse
              • December 2007
              • 101

              #7
              Måste de ha spirolina då? Vilka fiskar är det som behöver det?

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Alltså: Pansarmalar är köttätare och behöver sjunkande tabletter som innehåller kött. Dessa kan innehålla lite alger också, men egentligen är de mest pressat torrfoder.

                Dina algätande malar (siamesiska) behöver speciella algtabletter, dessa innehåller ofta spurulina. Jag skulle ha lagt i algtabletter varannan dag och kötttabletter varannan dag.

                Och för de fiskar som inte lever på botten är flingmaten bra. Då behöver du inte låta denna sjunka till botten för där utfodrar du ju med tabletter.

                Läs om röda mygglarver i forumet, de smutsar ner vattnet mycket och kan orsaka allergier hos djur och människor. Mata hellre med lite räkmix eller svarta eller vita mygglarver.
                / Ebba

                Kommentar

                • Mabuse
                  • December 2007
                  • 101

                  #9
                  Jag vet att de röda mygglarverna kan orsaka allergier. Om du läser vad jag skrivit tidigare ska jag köpa något annat nästa gång. Däremot tänker jag inte kasta bort det lilla paket jag har köpt, om det var det du menade. Jag tror inte att det är någon större risk att jag hinner bli allergisk tills dess, särskilt som jag inte vidrör de röda mygglarverna alls med händerna. Fiskarna får äta upp det som finns först, så kan jag köpa något annat nästa gång.

                  Smutsar ner vattnet gör de inte, när jag matar är varenda gnutta av dem borta så sisådär 30 sekunder.

                  Flingmaten är till tetrorna. Däremot så blir det förståss en och annan liten pyttebit som sjunker till bottnen, men där städar pansarmalarna upp sen.

                  Så clownplecon behöver inga alger då, bara de siamesiska algätarna? Isåfall behöver jag inte köpa sjunktabletter, då går det ju lika bra med algflingor.

                  Ska vid tillfälle köpa algtabletter till dem, men tills vidare så tror jag inte att algätarna kolar vippen för att de inte får algtabletter. Det finns trots allt en hel del alger att snaska på.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Dels äter fiskarna inte alla sorters alger, och de kan även magra av ganska fort.
                    Sedan brukar de flesta fiskar äta av algtabletter så det är inte mat till bara dina malar. Din clownpleco kommer även den att äta av tabletterna med stor förtjusning.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mabuse
                      • December 2007
                      • 101

                      #11
                      Sådär, nu har det inhandlats snordyra algtabletter med spirulina för att göra algätarna glada.

                      Lite snopet dock, eftersom algätarna inte var så intresserade av dem. När jag lägger ner pansarmalstabletter är plecon ganska raskt framme och äter, men algtabletten var inte lika intressant.

                      De som gillade algerna bäst var tetrorna.

                      Nåja, nu kan de inte klaga på att de inte får varierad kost i a f.
                      Senast redigerad av Mabuse; 14 January 2008, 14:53.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Nej, och där är säkert stängt nu med!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mabuse
                          • December 2007
                          • 101

                          #13
                          Äsch då, lyckades klanta mig med inlägget ovan. Skulle ju skriva ett nytt inlägg, inte ändra det gamla!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Tyckte väl att mitt inlägg såg konstigt ut!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...