Mat till kräsna otcinclus vittatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    Mat till kräsna otcinclus vittatus?

    Köpte för några veckor sen in 4st otocinclusar då jag hade problem med mycket alger i mitt 240L och dessa åt dom glatt upp. Senare var ja tvungen att flytta dom till en 100L burk då jag såg att dom hade börjat ge sig på diskusarna och jag får inte i dom någon mat. Jag har testat med ärtor, spenat och spirulinatabletter men inget av detta passar dom små liven så därför undrar jag nu om ni har något tips på mat som brukar vara väldigt uppskattat utav otosar? Broccoli och brysselkål är det något som brukar vara uppskattat?

    Dom brukar sitta på eklöven i akvarit och samtliga är runda och fina om magarna och jag ser att dom bajsar så jag antar att det är löven som dom livnär sig mest på just nu. Dock så måste jag ändå få dom att äta något annat än löv för det går inte att få tag i hur mycket eklöv som helst heller.

    Tack på förhand!
    Mvh /Glenn

    Min Zoon
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    När otocinclus väl lärt sig att äta på andra fiskar brukar det inte gå att få dem att sluta.
    Jag skulle rekommendera att du lämnar bort de individer som äter på annan fisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Så det är så illa tillochmed? Nu går dom ju för sig själva och dom kommer inte åka ner i diskusburken igen. Visserligen är det tänk att köpa in lite tetror, dvärgciklider mm till burken dom går i nu men jag vill inte göra mig av med dom heller. Att läman bort dom känns då inte heller helt schysst om dom nu äter på andra fiskar, alternativet skulle väl isf vara avlivning om det nu inte skulle vara som så att någon har möjlighet att ha dom i ett eget kar.

      Jag vill testa med andra fiskar i burken samtidigt innan jag gör mig av med dom för dom är ju otroliga algätare och en fin liten fisk med personlighet. Prioriteten är dock helt klart att få dom att äta något men då är själva frågan vad? Dock så uppskattas givetvis informationen om att det är svårt att få dom att sluta äta på annan fisk så jag får hålla ett vakande öga på dom senare när ny fisk har införskaffats till akvariet
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        Förväll squash. När mina får det, sitter de som limmade där tills den är slut.
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          Ursprungligen postat av Mamma Mia
          Förväll squash. När mina får det, sitter de som limmade där tills den är slut.
          Tack för tipset, det ska jag testa!

          Om någon har fler tips så tar jag mer än gärna emot dom med då jag vill ge en så varierad kost som möjligt.
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • Emmma
            • January 2007
            • 340

            #6
            Mina gillar räkmix

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Mina gillade också räkmix, men det var bara när de var ensamma i karet de hann få någon...

              Brysselkål, förvälld och skuren på mitten, gillade de också. Kommer inte ihåg om jag gav dem banan, men de flesta fiskar verkar gilla banan så det kan vara värt att testa.
              Både squash och brysselkål går förstås bra att skära till och frysa in, och sen plockar man fram en bit och förväller i mikron vid matdags.

              Men, som sagt, mitt intryck är att de börjar äta på andra fiskar för att de svälter, men fortsätter för att det är bekvämt/gott. Jag fick avliva de O. vittatus som började äta på fisk, vad jag än gjorde så slutade de inte.
              Senast redigerad av Azur; 20 December 2007, 11:38.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                hur förväller man grönsaker ?
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Doppar ner i kokande vatten tills de mjuknar något.

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #10
                    Jag får tacka för alla tips som ni har kommit med och som sagt så får vi hoppas att dom inte kommer att ge sig på framtida invånare i karet
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • RobinJ
                      • January 2007
                      • 251

                      #11
                      Mina O.affinis värkar inte äta så mkt överhuvetaget :/ dom har sen jag köpte dom mest legat stilla. Matar med algtabletter och dom äter äppelsnäckorna upp innan affinisarna hinner (har 2 äppelsnäckor (affinisarna försöker inte äns äta på dom)). Har bara prövat med gurka till affinisarna men dom rörde dom inte, ska pröva med squashbitar nu. Men dom äter inte alger häller. Har några björkkvistar som dom brukar sitta på men det borde väll vara för hårt?
                      Fish go moo

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        #12
                        Gurka är ju mest vatten, så det är ganska meningslöst att mata med. Squash och brysselkål och ärtor är lite mer innehållsrika...
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          1) Otocinclus affinis finns inte i handeln. Du har antagligen O. macrospilus, den säljs av nån outgrundlig anledning alltid som affinis trots att de två arterna ser helt olika ut, är olika stora, och kommer ifrån olika länder.

                          2) Nej, ottosar kan inte äta trä (om det inte är väldigt ruttet). De kan bara äta mycket mjukt material, det är därför de är "växt säkra". Prova squashbitar, men blanchera den (lägg några sekunder i kokande vatten eller kör några sekunder i mikron) för att mjuka upp den, vikta ned den i karet med en rostfri sked el dyl, och - detta är tricket - låt sen biten ligga i akvariet i ett par dagar. Ottona äter inte förrän grönsaken börjar bli rutten och mjuk.
                          Senast redigerad av Azur; 20 December 2007, 15:21.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • RobinJ
                            • January 2007
                            • 251

                            #14
                            Ja det var ju en Otocinclus macrospilus som jag hade :O tyckte väll att bilden på arbetsbeskrivningen här på zoopet inte var det minsta likt.

                            Ska ta bort äppelsnäckorna och sen skära upp lite bitar av squash och frysa in, sedan mikra och servera tack för hjälpen
                            Fish go moo

                            Kommentar

                            • Tintaglia
                              • January 2006
                              • 146

                              #15
                              När jag hade otocinclus älskade de ärtor, frysta och skalade. Men man kan behöva vara lite uppmärksam då - mina åt ur det gottaste i mitten på ärthalvorna och kvar blev en liten ärtring, precis lagom för att fastna över gälarna på en liten oto... Jag blev av med ett par stycken på det viset.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...