Fick en fråga jag inte kunde svara på

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [lum]
    • June 2007
    • 137

    #16
    Jag utgår faktiskt inte i att standardfodret är för kraftigt. Lät det så så skyller jag på min tröthet. Jag tror och hoppas att tillverkarna har slängt in lite "tomnäring" i produkterna för att sänka koncentrationer av diverse vitaminer och spårämnen.

    Det är altså inte grundnäringen man kan få överkoncentrerad (kolhydrater/protein/fett). I sådant fall paserar det bara utan att tas upp i spjälkningen. Det är vitaminer mineraler och spårämnen som man kan få för mycket av. Och när buffertarna är fulla och överskott finnes i blodet då får levern ta hand om det. Igen grovt förenklat.

    Men allt det där är en annan diskution.

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #17
      Ursprungligen postat av lili76
      Det enda som _kan_ vara bättre för en hund är BARF. Dock har inte Svensson-hundägaren varken tid, kunskap eller möjlighet att BARF:a.
      Men jag är väldigt nyfiken på var du fått dina uppgifter ifrån. Jag håller alltså inte med dig.
      (Och nu överlåter vi tråden till ursprungsfrågan igen.)
      Ursprungsfrågan gällde varför man skulle variera. Svar för att man skulle kunna gissa att flingor inte ger optimal föda. Enbart gissat med tanke på hur vi gått till väga med andra husdjur.

      Ja jag menade barf. Vaddå? inte tillämpligt för svensson? kan man inte ge livskvalitet för sitt husdjur ska man inte skaffa det anser jag. man får ta reda på och lära sig.

      Uppgifter hittar man om man hittar källor som INTE är sponsrade av någon hundfodertillverkare.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #18
        Ursprungligen postat av Eurydike
        Ursprungsfrågan gällde varför man skulle variera. Svar för att man skulle kunna gissa att flingor inte ger optimal föda. Enbart gissat med tanke på hur vi gått till väga med andra husdjur.

        Ja jag menade barf. Vaddå? inte tillämpligt för svensson? kan man inte ge livskvalitet för sitt husdjur ska man inte skaffa det anser jag. man får ta reda på och lära sig.

        Uppgifter hittar man om man hittar källor som INTE är sponsrade av någon hundfodertillverkare.
        Ursäkta en gammal hundägare, men vad är barf?
        Kan det vara någon typ av egenhändigt tillagad kost?
        För min tax åt baske mig inget torrfoder hur hungrig han än var. Kött, sås och potatis var vad han ville ha, och fick. Med variation, tack så mycket. Håller helt med den som skrev att hundar inte är gjorda för torrfoder. Jyckens skit var dessutom riktig skit i både konsistens, frekvens och lukt. Helt olikt de gasbomber torrfoderjyckar lägger. God andedräkt och noll tandsten hade han också.

        Som biolog tycker jag att lums teori låter mycket, mycket trolig. Kommer du på sånt när du är trött, så sluta sov!
        Det är en utopi att ett enda foder kan innehålla allt det som en fisk behöver.
        Snarare bör flingfoder komplettera frysfoder, levande foder etc än tvärtom.

        Det handlar för mig om att jag har ensidigt och allsmäktigt bestämt att dessa varelser ska framleva sitt liv hos mig, och då är det mitt ansvar att se till att samtliga behov hos dem, ska tillgodoses i möjligaste mån. Även behovet att nosa runt efter matbitar, vilket ju de flesta fiskar gör ganska konstant. Då måste ju fodret varieras, alldeles särskilt i sällskapskar.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #19
          Lite OT, men...

          Frågan är om vi inte kräver mer av akvarister och andra tamdjursägare än av föräldrar. Många barn slänger vi (även om vi nog är rätt bra i Sverige trots allt) i en massa snabbmat, korv och snabbmakaroner, ketchup, sockermättade drycker och gud vet allt....

          Ta inte illa upp någon, men för att ställa saker i ett perspektiv så tror jag att många tamdjur har en "bättre" mathållning än vissa av vår egen art!
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #20
            Ursprungligen postat av Mumin
            Ursäkta en gammal hundägare, men vad är barf?
            Kan det vara någon typ av egenhändigt tillagad kost?
            För min tax åt baske mig inget torrfoder hur hungrig han än var. Kött, sås och potatis var vad han ville ha, och fick. Med variation, tack så mycket. Håller helt med den som skrev att hundar inte är gjorda för torrfoder. Jyckens skit var dessutom riktig skit i både konsistens, frekvens och lukt. Helt olikt de gasbomber torrfoderjyckar lägger. God andedräkt och noll tandsten hade han också.

            Som biolog tycker jag att lums teori låter mycket, mycket trolig. Kommer du på sånt när du är trött, så sluta sov!
            Det är en utopi att ett enda foder kan innehålla allt det som en fisk behöver.
            Snarare bör flingfoder komplettera frysfoder, levande foder etc än tvärtom.

            Det handlar för mig om att jag har ensidigt och allsmäktigt bestämt att dessa varelser ska framleva sitt liv hos mig, och då är det mitt ansvar att se till att samtliga behov hos dem, ska tillgodoses i möjligaste mån. Även behovet att nosa runt efter matbitar, vilket ju de flesta fiskar gör ganska konstant. Då måste ju fodret varieras, alldeles särskilt i sällskapskar.
            BARF står för Biologist Anpassad Rå Föda. Alltså vad hunddjur äter i det vilda. Rått kött, ben, maginnehåll, bär mm.
            Det var först när torrfodrena kom som allergier i alla de former började dyka upp hos hund. Innan dess åt de våra matrester och fick på så vis ganska varierad kost.

            Håller helt med dig i det sista du skriver.

            Kommentar

            Arbetssätt...