lite hjlp och råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • throlin
    • October 2007
    • 32

    lite hjlp och råd

    mina firrar får nu mysisräckor. sån fryst karta från zoo affären. kan man göra något liknade själv. och i såfall har någon recept på det?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Mysis kan du fånga själv utmed kusterna under vår och höst, men det är oftast lite mindre storlek på dem under våren. Det är bara att skölj ur dem och låta vattnet rinna av dem, rensa från bös och sedan frysa in i plastpåsar som du plattar till lagom brytbar tjocklek.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • throlin
      • October 2007
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Mysis kan du fånga själv utmed kusterna under vår och höst, men det är oftast lite mindre storlek på dem under våren. Det är bara att skölj ur dem och låta vattnet rinna av dem, rensa från bös och sedan frysa in i plastpåsar som du plattar till lagom brytbar tjocklek.
      men finns det något man kan hitta på med räkor och ärtor osv. som folk gör till sina malavis. jag har tangrika som ska få hemma lagat om det går för dom äter ju lika mycke som min hund typ!

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Det finns en tråd om hemmagjord räkmix, du hittar nog den om du använder sökfunktionen. Mysiskräftor går också utmärkt att torka, det brukar jag göra, på en tidning i solen går det på någon timme. Bra om man är ute med båten eller på badutflykt, till exempel och inte har tillgång till frys omedelbart.
        Bara att smula ner i akvariet till småfirrar, och hela till större.

        Växtätare kan ju få grönsaker som gurka, ärter, brysselkål eller broccoli.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        Arbetssätt...