Övermatning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Anettejt
    Du menar att de äter upp allt och inget ligger kvar på botten?
    Praktbotier äter tills maten är slut, men tar inte skada av det, de blir lite slöa bara.
    Tror inte någon fisk äter ihjäl sig..
    När jag matade mina scalarer med levande svarta mygglarver dog de en efter en, de dog av att de tryckte i sig för mycket mat på en gång, de var helt "bollformade" mitt på kroppen när de dog...ungefär som om de slukat en stenkula.... men då hade de å andra sidan obegränsad tillgång till dessa delikatesser. Jag bodde nära ett träsk som man kunde fånga nästan obegränsat med mat i, speciellt på våren.

    Så visst är det farligt med överutfodring, det minskar sannolikt livslägden också hos de flesta fiskar, de får antagligen "fetthjärta" de med om de äter för mycket och onyttigt.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      ...om du sedan matar för mycket så maten inte äts upp utan blir kvar och ligger och ruttnar så förstör det vattnet, och fiskarna kan/kommer att/ dö.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av matlo
        jo fiskar kan jätte lätt äta ihjäl sig, t.ex. koikarpar. Dom äter tills maten är väck. Sedan sväller pelletsarna i magen också spricker buken på dom. Det visade en studie från japan. Läste det för inte så jätte längesen, så man får passa sig!
        Detta kan man lätt motverka genom att inte mata direkt med osvällda pellets, utan att man först låter dem svälla i en burk så de är "klara"/mjuka när fiskarna får dem. Ett bra tips till de flesta glupska fiskar, inte bara för KOI.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #19
          Ursprungligen postat av Hagi
          axeisi: räkmix är ett bra (det bästa enligt eget tycke) basfoder för Malawi. Hur mycket man skall mata finns det inget bra konkret svar på, men jag brukar säga att man skall mata såpass att inget foder hamnar på botten och framförallt skall inget bli liggande kvar på botten, räkmixen kan ju förvisso sjunka ganska snabbt beroende av sammansättningen på den, men den ska då ätas upp omgående. Hur mycket man KAN mata har alltså med filtersystemets kapacitet att göra. Men man skall inte mata så mycket och/eller ha så tätt fiskbestånd så detta ska behöva vara ett problem, så man behöver egentligen inte bry sig om att ha järnkoll på detta, bara man vet att man kan få stora problem om man matar alltför hårt. Förutsättningen är också att man sköter sina vattenbyten naturligtvis!

          Bättre att dela upp matningen på fler tillfällen per dygn om man absolut vill mata mer för att exempelvis få en snabbare tillväxt på djuren.

          Man ser ju också statusen på fiskarna, och nog är det vanligare med "sprängfyllda bukar" än insjunkna magar i många akvarium tycker jag...


          okej,. emn snackar vi en 1x1 cm bit eller 5x5 cm bit?
          och hur ofta bör man mata, har läst och hört att man bara bör mata malawi varannan dag och ibland ändå hoppaöver någon dag?

          stämmer det? vill ju inte ha fiskar som är större än va de är i sjön ..


          Axel

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #20
            Axel: Alltså, jag har ingen som helst aning om hur många fiskar du har eller storleken på dessa. Så hur skall jag rimligtvis kunna svara? Dessutom finns det som sagt inget givet svar i si å så många gram foder per gram fisk och beroende av fisksort el. dyl (eller rättare sagt, jag känner inte till något sådant iaf.).

            Man matar så att man ser att alla fiskar får sig en bit mat, och att maten äts upp ganska omgående (inget skall bli liggande kvar). Fiskarna ska inte se ut som "tjockisar" (förlåt uttrycket) och de skall inte heller ha kraftigt insjukna magar, lätt indragen buklinje brukar vara ganska lagom på Malawi.

            Själv brukar jag mata mina Malawi dagligen, med yngel blir det flertalet ggr/dygn, men lite mat åt gången. Fiskarna mår nog dock inte dåligt av att vara utan mat ibland. De vuxna fiskarna klarar sig väldigt länge utan mat, en munruvande hona äter inget eller ytterst lite under de typ 3 veckor hon ruvar sina yngel...

            Mycket mat leder till fler problem än lite mat skulle jag vilja påstå generellt
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • Bjoz
              • April 2007
              • 74

              #21
              Ursprungligen postat av Hagi
              Mycket mat leder till fler problem än lite mat skulle jag vilja påstå generellt
              Där kom de mest givande orden i hela tråden tror jag

              Jag har definitivt blivit lite klokare av de här disskusionerna.

              Kommentar

              • Guest

                #22
                Ursprungligen postat av tummen
                När jag matade mina scalarer med levande svarta mygglarver dog de en efter en, de dog av att de tryckte i sig för mycket mat på en gång, de var helt "bollformade" mitt på kroppen när de dog...ungefär som om de slukat en stenkula.... men då hade de å andra sidan obegränsad tillgång till dessa delikatesser. Jag bodde nära ett träsk som man kunde fånga nästan obegränsat med mat i, speciellt på våren.

                Så visst är det farligt med överutfodring, det minskar sannolikt livslägden också hos de flesta fiskar, de får antagligen "fetthjärta" de med om de äter för mycket och onyttigt.
                Vi pratar inte om vardaglig överutfodring, utan att de någon gång får chansen att äta sig mätta. Och att de någon dag fastar helt.
                Hur klarar de sig i det fria? Äter de ihjäl sig när de väl får chansen till fri mat?
                Jag tror att mitt sätt att utfodra på instämmer bäst på vad de är skapta till.

                Om de dör av svarta mygg, tror jag mer felet ligger i ditt foder.
                Eller att detta inte är något bra Scalar foder (kan inget om Scalarer)
                Jag fångar med mitt levande foder och mina fiskar dör inte när de får fri tillgång på det.

                Och aspekten att låta överbliven mat bli över i karet har jag redan kommenterat.
                Vilket aldrig händer om man handmatar dom.

                Kommentar

                • matlo
                  • May 2007
                  • 295

                  #23
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Detta kan man lätt motverka genom att inte mata direkt med osvällda pellets, utan att man först låter dem svälla i en burk så de är "klara"/mjuka när fiskarna får dem. Ett bra tips till de flesta glupska fiskar, inte bara för KOI.
                  jo det är sant!
                  Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                  Kommentar

                  • Hagi
                    • December 2007
                    • 240

                    #24
                    Flera mattillfällen med lite mat är betydligt hälsosammare än mastodontmatningar även om de sedan får fasta ett par dagar eller så...

                    Då tänker jag främst på de effekter kraftig matning kan få på vattenkvaliteten
                    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...