Övermatning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjoz
    • April 2007
    • 74

    Övermatning

    Hejsan,

    Vad kan det leda till om man övermatar sina fiskar?

    Jag har ett gäng praktbotior som trycker i sig så dom blir alldeles runda om buken.
  • Guest

    #2
    Du menar att de äter upp allt och inget ligger kvar på botten?
    Praktbotier äter tills maten är slut, men tar inte skada av det, de blir lite slöa bara.
    Tror inte någon fisk äter ihjäl sig..

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Ursprungligen postat av Anettejt
      Tror inte någon fisk äter ihjäl sig..
      Jodå, jag hade en kampfisk som åt ihjäl sig på guppy-yngel...
      Min zoon

      Kommentar

      • Bjoz
        • April 2007
        • 74

        #4
        Hehe, stackars guppys!

        Låter bra det att botiorna tål att proppa i sig såpass

        Kan det inte svänga med nitritvärdet om gammal mat blir över?

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av Bjoz
          Hehe, stackars guppys!

          Låter bra det att botiorna tål att proppa i sig såpass

          Kan det inte svänga med nitritvärdet om gammal mat blir över?
          Jo det är ju inte bra! Jag brukar alltid ge mina för lite mat just av den anledningen, men typ en gång i veckan brukar de få äta sig mätta.
          Kan ju vara bra att göra dagen innan vattenbyte..

          Kommentar

          • Bjoz
            • April 2007
            • 74

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Jo det är ju inte bra! Jag brukar alltid ge mina för lite mat just av den anledningen, men typ en gång i veckan brukar de få äta sig mätta.
            Kan ju vara bra att göra dagen innan vattenbyte..
            Hm, jag känner på mig att jag nog matar lite för mycket Mina fiskar brukar bli proppmätta varje dag... borde nog skrapa ner lite på matandet då.

            Smart grej att mata mkt dagen innan byte =)

            Kommentar

            • Hagi
              • December 2007
              • 240

              #7
              Ursprungligen postat av Bjoz
              Hejsan,

              Vad kan det leda till om man övermatar sina fiskar?

              Jag har ett gäng praktbotior som trycker i sig så dom blir alldeles runda om buken.
              Övermatning eller hård matning eller vad man väljer att kalla det KAN leda till katastrof om man har otur. Blir det för hög "belastning" på systemet (den biologiska filtreringen mäktar inte med att ta hand om restprodukterna) så kan det leda till förgiftning pga vattnets undermåliga kvalitet till följd av hård matning samt foderrester + eventuella andra belastningar i karet!

              Fisken i sig är inget att oroa sig för vad beträffar matmängd, utan de följder matningen kan få på vattnet, däri ligger faran!

              FÖRENKLAT:
              Spela säkert, mata inte för hårt, ha inte för mycket fisk, använd ordentlig filteryta och byt vatten regelbundet så brukar det mesta ordna sig! (nu kanske jag får huka mig, kanske får fan för att jag ger enkla och generella råd, men det får jag väl ta då)
              "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Anettejt
                Jo det är ju inte bra! Jag brukar alltid ge mina för lite mat just av den anledningen, men typ en gång i veckan brukar de få äta sig mätta.
                Kan ju vara bra att göra dagen innan vattenbyte..

                WARNING WARNING WARNING WARNING !!!!!!!!

                Gör inte detta.

                Varje gång jag har gjort detta, dvs matar normalt, sedan ge dom lite extra en dag eller två, och sedan byta vatten, så går det åt h-e.

                Mina fiskar får då för sig att det har varit regnperiod, och då börjar dom leka.

                Hur jobbigt som helst att se skalarer, bolivianer och andra lägga rom till höger och vänster. Lika jobbigt är det att se yngel sprattla på stenar, blad rutor efter några dagar.

                Men jobbigast är nog att få lite småbevis på att de trivs.....

                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  @Kensa
                  Men det är kanske lite det som är meningen med...
                  Oftast leker de rakt under slangen med färskvatten...

                  Kommentar

                  • Bjoz
                    • April 2007
                    • 74

                    #10
                    Vilken nyttig tråd det här har blivit känner jag!

                    Hagi: Tack för råden och du kommer inte alls att få skit för att ge konkreta råd för det är precis vad en okunnig akvarist som jag behöver! Man måste ju först förstå grunden innan man kan ge sig in på mer avancerade saker.

                    Det jag tycker är svårt att veta är hur stor bit av 'räkmixen' som jag ska ge mina fiskar. Den var ju inte heller portionerad i ett rutmönster på något vis när jag köpte den.
                    Ibland kommer också de största fiskarna och roffar åt sig det mesta innan de mindre hunnit ta för sig. Lite som med lejon där hanen alltid äter sig mätt först. Å andra sidan är det väl inte mer än rätt, eftersom en större fisk ju faktiskt behöver äta mer?

                    Jag tror jag oroar mig för mycket för att dom inte ska få tillräckligt med käk, och istället ger blir det för mycket av det goda vilket försämrar vattnet och därmed hela akvariet.

                    Jag läste i andra trådar att det inte är ofta som fiskar svälter ihjäl? Alltså, det är lättare att göra det fel som jag gör med att mata för mycket än att mata för lite. Kan det stämma?

                    Kensa: Oj vad orolig jag blev innan jag läste vidare Du tycker visst det är något negativt men för en som inte har fiskar som leker så ofta kanske det istället är ett väldigt hett tips?

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      hmm. vet inte heller riktigt med vad och hur mycket jag skall mata mina mawawis sångon som kan ge förslag?

                      Kommentar

                      • matlo
                        • May 2007
                        • 295

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anettejt
                        Du menar att de äter upp allt och inget ligger kvar på botten?
                        Praktbotier äter tills maten är slut, men tar inte skada av det, de blir lite slöa bara.
                        Tror inte någon fisk äter ihjäl sig..

                        jo fiskar kan jätte lätt äta ihjäl sig, t.ex. koikarpar. Dom äter tills maten är väck. Sedan sväller pelletsarna i magen också spricker buken på dom. Det visade en studie från japan. Läste det för inte så jätte längesen, så man får passa sig!
                        Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                        Kommentar

                        • axeisi
                          • September 2007
                          • 804

                          #13
                          Ursprungligen postat av axeisi
                          hmm. vet inte heller riktigt med vad och hur mycket jag skall mata mina mawawis sångon som kan ge förslag?

                          ???

                          Kommentar

                          • Hagi
                            • December 2007
                            • 240

                            #14
                            Bjoz: det är mycket större risker med att mata för mycket än för lite, för övrigt tror jag inte att det finns någon risk att någon av oss matar fiskarna för lite. Alltså tycker jag att ditt påstående är riktigt. Jag kan nästan garantera att dina fiskar inte lär svälta ihjäl, däremot så kan du ha ihjäl dem genom att mata för hårt, pga att vattnet då riskerar blir giftigt för dem om inte den biologiska filtreringen orkar med den "belastning" som blir på systemet vid hård matning. Detta är speciellt viktigt att ha i åtanke med nystartade burkar som inte har tillräcklig mängd med nitrifikationsbakterier för att kunna ta hand om de skadliga "produkterna" av matningen. Det finns lite olika skolor hur man skall gå tillväga där också tycker jag mig se, men vi lämnar det därhän för nu iaf.

                            axeisi: räkmix är ett bra (det bästa enligt eget tycke) basfoder för Malawi. Hur mycket man skall mata finns det inget bra konkret svar på, men jag brukar säga att man skall mata såpass att inget foder hamnar på botten och framförallt skall inget bli liggande kvar på botten, räkmixen kan ju förvisso sjunka ganska snabbt beroende av sammansättningen på den, men den ska då ätas upp omgående. Hur mycket man KAN mata har alltså med filtersystemets kapacitet att göra. Men man skall inte mata så mycket och/eller ha så tätt fiskbestånd så detta ska behöva vara ett problem, så man behöver egentligen inte bry sig om att ha järnkoll på detta, bara man vet att man kan få stora problem om man matar alltför hårt. Förutsättningen är också att man sköter sina vattenbyten naturligtvis!

                            Bättre att dela upp matningen på fler tillfällen per dygn om man absolut vill mata mer för att exempelvis få en snabbare tillväxt på djuren.

                            Man ser ju också statusen på fiskarna, och nog är det vanligare med "sprängfyllda bukar" än insjunkna magar i många akvarium tycker jag...
                            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                            Kommentar

                            • Bjoz
                              • April 2007
                              • 74

                              #15
                              God information Hagi. Nu gör jag som så att jag matar fiskarna med mindre bitar i taget men vid fler tillfällen. Får se om vattnet börjar klarna lite med tiden nu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...