Artemia ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    Artemia ?

    Hej !

    En fundering ang Artemia: Det finns ju frystorkad artemia och äggen man kläcker själv. Vad är skillnaden, i storlek och så tänker jag ??

    Kan man använda den frystorkade till små yngel som "första" mat (exempelvis kampfisk yngel) ?

    Vad annars kan man erbjuda dessa små bebisar ??
    ________________________________________
    //Jenny
  • Suz
    • September 2007
    • 48

    #2
    Den frysta artemian kör jag med till de vuxna fiskarna, och det är ganska stora bitar i den. Vet ej hur stora kampfiskyngel är, men de är väl ungefär som guppyyngel kanske? Då blir den frysta artemian för stor, iallafall som första mat till ynglen.

    Istället ger jag bland annat frysta cyklops. De är mycket mindre än artemian, så det kan de små ynglen ta.

    Kommentar

    • penny_lane
      • September 2007
      • 312

      #3
      Ursprungligen postat av Suz
      Den frysta artemian kör jag med till de vuxna fiskarna, och det är ganska stora bitar i den. Vet ej hur stora kampfiskyngel är, men de är väl ungefär som guppyyngel kanske? Då blir den frysta artemian för stor, iallafall som första mat till ynglen.

      Istället ger jag bland annat frysta cyklops. De är mycket mindre än artemian, så det kan de små ynglen ta.
      Ok, tack Fryst Cyklops finns det på de flesta zooaffärer ?? Har inga yngel (än) men vill ju gärna vara förberedd när det väl blir lek
      ________________________________________
      //Jenny

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        OK, stoppåbelägg, vi får ta om det här lite.

        Frystorkad artemia tror jag inte det finns att köpa. Det finns fryst artemia, och då är det vuxna artemior på cirka centimetern, och det finns artemiaägg (som är naturligt torkade).

        Skall man mata yngel kan man antingen köpa artemiaägg och kläcka, dvs ge sina yngel nykläckta "bebis-artemia" som är under millimetern i storlek, eller så kan man köpa torra artemiaägg där man tagit bort skalet. De "avskalade" äggen kan inte kläckas, utan man matar med dem som om de vore väldigt små pellets.

        Dafnier, cyclops, och bosmider är djurplankton som är en till ett par mm i storlek, dvs större än artemiaägg/nykläckt artemia, men mindre än vuxna artemia. Dafnier, cyclops etc säljs normalt frysta.

        Vilket foder som funkar till dina fiskar beror på vilken fisk det är. Dina molly kan ta nykläckt artemia så fort de börjar simma omkring, men kampfiskyngel är så små att tillochmed nykläckt artemia är för stort för dem första veckorna.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5


          Frystorkad artemia går utmärkt att smula sönder till yngel. Även om nykläckt givetvis är det bästa.
          Fryst artemia är för stor, men det går att skrapa med kniv på det frysta blocket och få det i lagom storlek det med. Lycka till!

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #6
            Infusier är perfekt första mat till kampfisk yngel.

            Thomas
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Och vill man inte odla sina infusorier finns det liquefry (troligtvis felaktig stavning) på flaska i zoobutiker.

              Kommentar

              • penny_lane
                • September 2007
                • 312

                #8
                Tack för alla svar Ska försöka skriva ner det nu så jag inte blir tvungen att fråga igen (förvirrad som man är).

                Tack tack igen
                ________________________________________
                //Jenny

                Kommentar

                Arbetssätt...