Är detta artemia är jag besviken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    #16
    Med hjälp av linjalen på bilden så mätte jag det där ägget, det är strax under 0,25mm. När de är nykläckta är artemian ännu mindre. Så 0,2mm var nog en överdrift av mig. Det är mindre än pytte pytte smått!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Den normalaste längden för en artemianauplie ligger på 0,2-0,3 mm när jag mätte dem med lupp på 1980-talet och vad jag läst i en del akvarieböcker.

      Självklart kan nauplien vara längre än artemiacystan eftersom den nauplien vätskas upp och vecklar ut sej.

      Ju högre salthalt desto mindre nykläckt nauplie har jag iaf läst att det skall bli. Detta skrivet av dom hobbyister som strävar att få dem så små som möjligt så att deras mindre yngel kan ta för sej av maten.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Jo, dessutom är det ju så att mina nykläckta nauplier fastnar i min 0,1 mm fodersil men tar sej igenom min 0,4 mm fodersil.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #19
          Nu har jag kläckt ett nytt gäng. Denna gång blev det betydligt fler kläckta artemior. Denna gång gjorde jag dock lite anorlunda. Jag löste bara en halv matsked salt i 1liter fingervarmt (36-37grader) och ställde sedan hela Big Pack burken på akvariets tak (precis över lysrörsrampen). Denna gång har vattnet hållt en högre temperatur och redan efter ca 24timmar hade ca 40-50% kläckts. Nu när jag hade upp dem i silen så såg man ju att det var små artemiro i.

          Köpte också frysta stora artemior som jag matade med och detta var betydligt populärare bland mina små guppyyngel. De slet och frog i fodret som små rovdjur 3 förpackningar för 59:- = billigare och populärare.

          Tack för hjälpen allihopa!
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          Arbetssätt...