Kläcka skalade artemiaägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Kläcka skalade artemiaägg

    ...går det?

    Jag har läst nån stans att det bästa är att kläcka saklade artemiaägg för att minimera risken att ynglen äter upp skalen som kommer med och "får ont i magen". När jag idag såg färdigskalade ägg i djuraffären blev jag jätteglad! När jag står och ska betala säger kassören att dessa ägg inte går att kläcka utan endast är till för att mata med som dom är. När jag frågar lite mer om det så visste varken hon eller hennes kollega riktigt hur det var. Är det någon som har erfarenhet av skalade ägg?
    Senast redigerad av Loelle; 06 December 2007, 15:18.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Man får inte med sig några skal om man suger upp den röda artemian och inte de bruna flytande skalen efter att de är kläckta. Så jag ser inga problem med att kläcka vanliga med skal.

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Jag vet inte, men gissningsvis så borde väl inte skalad ägg gå att kläcka. Jag har också uppfattat det som något man matar med direkt.

      Men det är inte så svårt att inte få med äggskal när man ska mata med nykläckt artemia. Finns flera olika metoder som funkar.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Om man skalar själv (vilket jag gjorde ett tag på 1980-talet - man använde då klorin till detta) går det fantastiskt bra att kläcka dom - det var därför man gjorde det på den tiden. Skalade ägg har dock betydligt kortare hållbarhetstid än oskalade och borde också vara ömtåligare för temp och fuktighet t ex. Då skall du köpa skalade ägg för just kläckning. Men jag har sett att det nuförtiden även finns skalade ägg för direktmatning och det kan ju också vara en god idé om ynglen tar dom.
        Senast redigerad av erikthur; 05 December 2007, 15:29. Anledning: glömde ett viktigt litet o
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Isolde81
          • August 2006
          • 233

          #5
          Jag har köpt skalade ägg och försökt kläcka dem, men det går inte. Men det fungerar fint att mata med.
          110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

          Kommentar

          • Loelle
            • July 2007
            • 623

            #6
            Tack för alla svar!

            Idag andvänder jag oskalade ägg som jag kläcker i glassburk och suger upp med en 5ml dosspruta från apoteket. Det funkar men ibland kommer det med nåt skal. Hoppas att ynglen inte tar skada av de som kommer med.

            Vad det var för andvändningsområde på de skalade ägg jag såg vet jag inte eftersom det endast stod på tyska på påsen.
            Senast redigerad av Loelle; 06 December 2007, 15:17.
            Lelle
            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              De som finns att köpa i påse (skalade cystor) skal bara matas direkt med. De har näringsvärde som är i stort sett samma som nyckläckta nupilier. Det finns även förskalade som är avsedda att kläcka (som Erikthur gjorde på 80-talet) men de är oftast i någon lösning (alltså på flaska). Det går utmärkt att mata med de skalade äggen - jag själv använder en mix av skalade artemiaägg, cyclo-ez, vitlöksvatten och djupfrysta vuxna artemia. Blandar ihio alltihopa och låter dra en halvtimme ungefär.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              Arbetssätt...