Behövs ingen syresten till Artemian??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    Behövs ingen syresten till Artemian??

    Skall sätta artemia på kläckning nu.Gör enligt denna trådenhttp://www.zoopet.com/index.php?opti...287&Itemid=206

    Men behövs ingen syresten till detta? kvävs inte Artemian??

    Skall börja mata mina diskusyngel i mor´gon är det tängt

    lennart
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Nej, det behövs inte. Jag kläcker massor med Artemia utan någon som helst cirkulation eller syresättning, och det funkar bra. Dock kläcker jag mina i ganska låg temperatur (21-23 grader), så det är möjligt att det blir problem om man satsar på att kläcka dem i så hög temperatur som möjligt (typ 28-30 grader).
    Och använd bara så mycket artemiaägg du verkligen behöver, det är lätt att kläcka för mycket.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Kläckningen behöver ingen syresättning, så länge de ligger i äggen förbrukas mycket lite syre. När artemina kläckts, börja de konsumera syre, och då bör man ha någon form av syresättning.
      I varje fall dog mina, när jag inte hade det. Jag använder dock en gammal hederlig petflaske-kläckare, inte en glassburk.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Kläcker man inte ara för mycket funkar det bra utan genomluftning som vid glassburksmetoden. Använd 1 ml artemiacystor och det går bra då. Använd 5 ml och det går åt pepparn med en glasburk. Så det beror på hur mycket artemianauplier man behöver helt enkelt.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • lennart wiklund
          • April 2005
          • 292

          #5
          Hur är bäst att kläcka då??
          I glasslåda el en vid glasburk.Funderar på en sån här avlång bakform i aluminium dunkar det??el blir det utfällning i aluminiumet av saltet??
          Nu har jag satt en laddning i en glasslåda som är avdelad,men äggen kommer ju ut i andra halvan ändå.Detta tack vare att jag satte i en syresten.
          Petflaska har jag ej prövat,hur gör man då??

          lennart

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Börja med att se hur mycket 1ml (ett kryddmått) egentligen blir i glasslåde-metoden. Har du bra ägg får du en jäkla massa artemia av 1ml. Och det skall inte luftas/röras om.

            Räcker inte det, är nog det bästa att byta till PET-flaske-metoden.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              I PET-flaska: Ta en vanlig 1,5 liters PET-flaska. Borra två hål i korken, så stora som luftslangar. Stick i luftslangarna. Den ena skall gå till ca 2 cm ovanför bottnen och vara så lång att du kan koppla en luftpump till. Den andra behöver bara vara ca 5 cm ovanför och i flaskan.
              I flaskan öser du 1 liter vatten + 1,5 msk salt, plus artemiaägg. Du kopplar sedan luftpumpen till den långa slangen för genomluftning (behövs dock inte förrän de har kläckt).
              När du ska mata fiskarna, kopplar du av den långa slangen och har den som "matningsslang" istället. Du blåser då i den korta slangen tills vattnet börjar rinna i den långa, och artemian hänger med.
              Eftersom äggskalen flyter och okläckta ägg sjunker och du har slangen mitt i vattnet får du nästan bara artemia, men du måste låta allt separera lite före du matar.

              Rätt behändigt, men ibland kan det vara svårt att inte få med ägg och äggskal. Glassburksmetoden är nog bättre på det, men jag tycker det är bekvämt att inte behöva suga upp någonting, utan bara försiktigt bära med mej flaskan var jag nu ska ha den.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • lennart wiklund
                • April 2005
                • 292

                #8
                Är det farligt för ynglen med okläckt artemia,eller kläckta skal???
                Så att det kom med lite när jag matade mina 6 dagar gamla diskusyngel!
                Artemian simmar i karet,dom små ynglen tog för sig lite grann.Dock var detta första gången!Dom lär sig säkert eftersom att vara på hugget.Växer gör de små liven så det knakar!dom är ju inte så många,skulle tro mellan 40-60st så dom har ju gott om mat på mamma o pappa.
                Men som sagt är skalen,resp okläckt artemia farlig för ynglen??

                Vart lite orolig nu! är ju rädd om de små liven.
                lennart

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Det är väl inte så farligt, men det är inte bra. Det sägs att fiskyngel skall kunna trycka i sig en massa skal och få problem med magen, men det har jag aldrig sett. Däremot skitar äggskalen ned vattnet mycket, och skitigt vatten & höga bakteriehalter är förstås inte bra.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Hagi
                    • December 2007
                    • 240

                    #10
                    Kläckningsresultatet blir bättre med kraftig genomluftning, men du behöver bara köra ner en syreslang invid botten på ex. PET-flaskan så att äggen far runt ordentligt i flaskan!
                    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...