Hur få tag i märlkräftor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonaflax
    • April 2007
    • 73

    Hur få tag i märlkräftor?

    Läste artbeskrivningen på märlkräftor, och undrar nu hur jag kan få tag på såna.

    Vill odla som foder till kulfiskarna. Känns lyxigt/grymt att ge dem rara små körsbärsräkor.

    Har beställt mask (kompostmask) till dem också, eftersom de verkar vilja ha mat som rör sig. Snäckorna räcker inte i längden, och vanlig räka från frysen är för stilla för att få dem riktigt på hugget.

    Märlkräftor verkar lysande - har skal, lättodlade och inte så söta som körsbären.
    Men hur får jag tag i dem?

    Alla tips mottages tacksamt!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det finns märlkräftor i svenska vattendrag, sök efter "Gammarus lacustris" på nätet så lär du nog hitta massor med information. Vad gäller de mexikanska vet jag inte.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      brukar dyka upp på auktioner då och då...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Vem är vanligast Gammarus lacustris eller Gammarus pulex?
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • topcabbie
          • January 2007
          • 128

          #5
          Ursprungligen postat av Jonaflax
          Läste artbeskrivningen på märlkräftor, och undrar nu hur jag kan få tag på såna.
          Du är ju lite hemlig med var du bor, men här i Stockholm kan du gå till Södermalms akvarieaffär på Krukmakargatan, eller till Akvariekällarn på Upplandsgatan.
          Det finns en del nätbutiker i Tyskland, där Hyalella är väldigt poppis, som säljer startkulturer på postorder.
          Sen används de i forskning omkring vattenkvalitet och miljögifter, så om du har närhet till ett sånt labb och lite bra kontakter...
          Jag har ett 12 liters akvarium med luftdrivet filter, som står på köksbänken. Innehåller lite växter som hornsärv och vallisneria. Jag matar med lite råriven morot (avfall från "Dagens Sallad") då och då, och de förökar sig i en nästan våldsam takt.
          /Roland
          Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
          (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
          Hemsida Mina akvarier

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            undrar om de kana vara ett bra alternativ till exempelvis artemia ?
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              #7
              Glöm dock inte att de är ROMÄTARE, de rackarns märlkräftorna. Så vill man ha fortplantning, glöm dem som foder.
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                jag tänkte att isf föda upp dom i en liten burk, brandskatta beståndet, dratta ner till andra fiskar som foder.

                men det är kanske stor risk att några överlever och sedan ger sig på rom....

                kanske slå ihjäl dom innan.....(tittar på min hammare....)
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Nej jag tror inte dom funkar som ersättning för nykläckt artemia. Nykläckta är dom iofs rätt små, men det blir inte sådana mängder. Matar du med dom så kan du räkna med att några klarar sig och kan börja föröka sig i akvariet. Men om du inte planerar att få yngel från rom i karet så funkar det. I ett akvarium med fisk blir dom inte så många, fiskarna har lite kul då dom letar efter dom och det är ju stimulerande.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Vem är vanligast Gammarus lacustris eller Gammarus pulex?
                    Ups. Tror jag glömde tråden lite, ursäkta. Gammarus pulex är den vanligaste, men lacustris är inte ovanlig, framförallt inte i de norra delarna av landet.
                    Sedan finns det två stycken "skatter" också; Pallasea quadrispinosa och Pontoporeia affinis som båda är "lämningar" från istiden.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Jonaflax
                      • April 2007
                      • 73

                      #11
                      Tackar för tipsen!
                      Jag bor i Idre, långt bortom all ära och redlighet, men ska ner till Stockholm till jul, så då kan jag göra en raid till nämnda butiker.

                      Antar att märlkräftorna kan klara sig rätt bra i en stor burk några dagar.

                      Kulfiskarna blir nog förtjusta.
                      Får jag dem att föröka sig i våldsam takt så blir nog fiskarna i stora akvariet glada också.

                      För tillfället får kulfiskarna kompostmask utöver snäckorna så de inte ska svälta.

                      Kommentar

                      • Jonaflax
                        • April 2007
                        • 73

                        #12
                        Nu har jag köpt ett litet gäng Hyalella i Södermalms akvarieaffär. Kul och annorlunda butik f.ö.
                        Lilla gänget bor nu i en stoor glasburk med löv och alkottar.
                        Sen ska de få flytta in i mitt minsta akvarium.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Vad bra att du hann förbi Södermalms akvarieaffär och fick tag i märlkräftor. Det tar ett tag innan de kommer igång ordentligt, men sen kan du väl skriva hur det funkar, om kulfiskarna gillar dom.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Nu blir jag lite fundersam, visste inte att märlkräftan även lever i sötvatten, det jag känner till om den är att den finns runt våra kuster och populerar våra få korall rev nere på runt 100 meters djup..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • henrick
                              • December 2007
                              • 6

                              #15
                              Vet inte om detta hjälper eller stjälper men eftersom jag själv startade en tråd om dessa beniga varelser för några dagar sedan (vilket jag iofs inte visste då) känner jag mig föranlåten att berätta det lilla jag vet:

                              Bor i mitten av Skåne och har en stillastående (!?) bäck nära huset som barnen leker vid ibland. Hem har de således asat en rad smådjur framförallt denna lilla räka och efter ett tags funderande stoppade jag ner några i akvariet och fick extraglada fiskar.

                              Storleken varierar på de vi fångar, från 2 till 7 mm eller så, de större klarar sig naturligt nog längre än de små men har aldrig sett någon levande kräfta efter en halvtimme. (och jag fattar att detta beror på vilka fiskar man har, mina nya, små neontetror reder ju inte ut att ha ihjäl ens den minsta räkan även om de föröker ivrigt)

                              Hos oss kryllar det av dem, igår kväll i skydd av mörkret smög vi ut och drog med en liten-liten håv 6-7 gånger genom det grunda vattnet, väl hemkomna kunde vi räkna till minst 50 kräftor. Detta kan man säkert effektivisera enormt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...