Mat till Skalar! Panik!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hobie
    • October 2007
    • 31

    Mat till Skalar! Panik!!

    Hej!

    Har två st mindre Skalar, c:A 3-4 cm, har haft dom c:a 1 vecka nu och dom i affären sa dom skulle äta flingmat, Basfoder. Är till och med en skalar på bilden på burken.. Saken är den att jag aldrig sett dom äta, och kollar dom sen någon dag nu noga. Men dom börjar se magra ut.
    Vad kan jag ge dom för affären öppnar ju först Måndag.
    Men känns som dom behöver mat nu.

    Finns det något i hemmet man kan ge och vad?

    Tacksam för svar (mina Skalarer med)
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    Oj, ja jag tror ju inte att de hinner svälta ihjäl innan måndag, men du kan ju kanske ta någon räka och finhacka och ge dem, brukar vara populärt

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Jo, skalarer ska gladeligen ta för sig av flingorna. Kan det vara att de inte riktigt vågar ta för sig? Vad har du för andra fiskar? Hur beter sig dina skalarer för övrigt?

      Tror att de helt enkelt inte vågar ta för sig. Det ultimata är att köpa flera skalarer, så att de går i ett stim för att sedan para ihop sig. Som unga är de väldigt försynta..
      Troligen är de för få och konkurrensen för hård. Har du räkor hemma så skulle du kunna sticka ner sådant finfördelat framför skalarerna så de får i sig nåt..
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Hobie
        • October 2007
        • 31

        #4
        OK, jo det är bara två st, dom gömmer sig hela tiden bakom en stor planta jag har, försöker få ner maten där till dom men dom tittar bara på flingorna när dom ramlar ner mot gruset. och de som flyter på ytan kollar dom bara på.
        Har 10 st neontetror, 2 albino pansarmalar, en sug mal, 3 st black mollys. Rätt så mycke växter på kanterna o nästan inget i mitten.

        Men räkor. det springer jag nog o köper nu på en gång! =)

        Tack tack.

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Tänk på att inte köpa dom i lag, de brukar inte vara så poppis!
          Verkar ju inte finnas så många att vara rädda för i ditt kar. De är nog helt enkelt för unga och försiktiga. Men jag kan trösta dig med att jag ännu inte stött på nån fisk som svultit ihjäl...

          Hoppas de gillar räkorna! Och glöm inte ta bort de dom inte äter upp!
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Hobie
            • October 2007
            • 31

            #6
            haha, roliga små fiskar.. dom kastade sig över räkbitarna.. o glufsade i sig en bit var ungefär. sen tog det stopp.. dom tittar inte ens på de.

            Ett fall av bullemi.. skulle ja tro. snart spyr dom upp det.

            Ne men dom åt ju lite.. räkgrejset skulle ha stannat vid ytan. men d sjönk. dom far inte till botten o tar något. lite synd.. men dom fick ju lite i sig. hungern driver dom väl snart till att äta mera.

            Kommentar

            • Hobie
              • October 2007
              • 31

              #7
              Läste på lite på forumet, tror ja köpte fel, köpte färdigskalade.. kanske för salta osv. stod det. får göra ett nytt försök imorgon på ica :P
              Men Neontetrorna älskade räkorna.

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ja, de brukar vara för salta. Men med lite tur så har du triggat dom att vilja äta mer iaf, så att de äter vid nästa tillfälle du matar!

                Glöm bara inte att ta bort de dom inte ätit.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • J Stefan J
                  • July 2006
                  • 74

                  #9
                  När de har växt till sig & blivit stora så är risken att de börjar ta för av neontetrorna.
                  Själv hade jag silvriga scalarer när jag var mindre & när de blev stora började de käka upp saxtetrorna som jag hade då. Med de var väldigt ståtliga & lade ägg som kläcktes.
                  Jag lät dem kläckas yngelbehållaren som man har i det stora akvariet. De var dock så små att många simmade ut genom springorna där föräldrarna väntade. När de tog dem i munnen så trodde jag att de åt upp dem & flyttade dem i panik till ett litet 17 liters plast som jag fortfarande har kvar. Vad jag hade glömt bort var att jag hade lekt med min dåvarande glastermometer där i , när man släpper den ovanför ytan & ner i vattnet så for den upp igen som ett flöte. Häftigt tyckte jag tills fallet blev för stort och den krossades varpå kvicksilvret for ut. På den tiden glömde man snabbt bort saker & därför fixade jag inte i ordning vattnet innan jag flyttade över ynglen. Värst av allt var att de hade klarat sig bäst med föräldrarna som inte försökte äta upp dem utan spotta tillbaka dom mot yngelkaret. Live and learn. Mvh Stefan
                  Senast redigerad av J Stefan J; 25 November 2007, 02:27.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...