Räkmixen har smält =\

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    Räkmixen har smält =\

    Hade fryst räkmix och röda mygg i kylen och morsan hade stängt avkylen för det hade fryst igen typ... så jag undrar ifall jag kan använda det nu när det fryst igen eller har det förstörts?
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #2
    Hur länge var det upptinat? Är räkmixen tinad men inte rumsvarm så borde det gå att frysa om den, men det är på egen risk måste jag säga.

    Informera din mor om att slå tidningspapper runt frysta produkter så håller de sig i timmar...

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      om det har tinat sedan blivit fryst igen skulle jag slängt det bättre köpa nytt än chansa..
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Man ska aldrig frysa om mat (till människor). Detta gör att jag inte heller vill frysa om maten till fiskarna. Så nej, släng och köp ny.
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Det är nog så att näringsvärdet inte blir det bästa av en extra upptining, även om det mixen inte blev så varm att det började växa bakterier i den.
          Vitaminer och antioxidanter från grönsakerna lär vara totalförstörda.
          Släng och gör nytt!
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Tricella
            • October 2002
            • 1052

            #6
            Ursprungligen postat av Mumin
            Det är nog så att näringsvärdet inte blir det bästa av en extra upptining, även om det mixen inte blev så varm att det började växa bakterier i den.
            Vitaminer och antioxidanter från grönsakerna lär vara totalförstörda.
            Släng och gör nytt!
            Det har hänt mig någon gång att det smält/blivit uppvärmt och jag har frysit in det igen. Märkte absolut ingen skillnad på det utan fiskarna mådde gott och var lika välmående som alltid.

            Man ska ändå vara försiktig så råden att kasta det och göra nytt ska nog väga tyngst iallafall då det är dumt att chansa. Jag gjorde det förut men det går ganska snabbt att dra ihop en ny sats räkmix så det känns onödigt att riskera något.

            Kommentar

            Arbetssätt...