Artemian dör vid kläckning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jegt
    • March 2006
    • 173

    Artemian dör vid kläckning

    Jag har problem med att min artemiakläckning. Jag får väldigt oregelbunden kläckningsgrad, eller rättare sagt, det verkar som om en stor del av artemian ofta dör direkt när den kläcks. Jag kan se att det flyter omkring skal med en artemia hängande död under i vattnet.

    Jag har testat olika ägg, olika mängder salt, temperatur osv men får samma resultat. Mängden som dör är dock olika, då och då får jag perfekta kläckningar men oftast inte.

    Problemet är att skalen med död artemia hängande verkar ha neutral flytkraft så det går inte att separera ut den från den levande artemian på ett bra sätt.

    Jag har haft lite problem med mitt vatten (som kommer från egen brunn) tidigare, bland annat så har snäckor dött när jag fyllt ett helt kar med vatten direkt från kranen. Efter nått/några dygn så är vattnet dock ok för snäckor. Det går inte alls att kläcka artemia med vatten direkt från kranen så jag har använt vatten som stått ett tag och nu senast testat att ha vattenberedningsmedel i vattnet men det verkar inte hjälpa.

    Någon som har någon idé vad som kan vara fel?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Har du gjort nån vattenanalys? Om inte kanske det är läge för det. Annars skulle jag tippa att anledningen till att snäckorna dör är att vattnet är syrefritt när det kommer upp - brunnsvatten är ofta det. Om du luftar vattnet ordentligt innan du har i snäckor gissar jag de överlever. Andra tips är att låta vattnet rinna nån minut innan du tar vatten (för att spola ur ledningarna) och att bara använda kallvatten (pga att det är koppar-rör i varmvattenberedaren).

    2) Vilka olika salthalter har du testat med artemian? En rågad matsked bordssalt per liter vatten är ganska lagom. En tesked bikarbonat i vattnet är bra om du misstänker att pH kan vara lågt i vattnet, men inget krav.

    3) Vilken kläckmetod för artemia kör du? Det låter som om det är "luftad PET-flaska" metoden? Jag har aldrig haft nån större lycka med den metoden, jag tycker personligen den är kass. Testa den här en gång istället: http://www.zoopet.com/index.php?opti...287&Itemid=206
    Överdosera inte mängden artemia; ett kryddmått ger mycket artemia, och har du i mycket mer ägg än så riskerar du att de dör pga syrebrist.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • jegt
      • March 2006
      • 173

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      1) Har du gjort nån vattenanalys? Om inte kanske det är läge för det. Annars skulle jag tippa att anledningen till att snäckorna dör är att vattnet är syrefritt när det kommer upp - brunnsvatten är ofta det. Om du luftar vattnet ordentligt innan du har i snäckor gissar jag de överlever. Andra tips är att låta vattnet rinna nån minut innan du tar vatten (för att spola ur ledningarna) och att bara använda kallvatten (pga att det är koppar-rör i varmvattenberedaren).
      Det har gjorts ett vattentest för att se om vattnet funkar som dricksvatten vilket det gör. Vattnet innehåller massor med co2 när det kommer ur kranen och har lågt pH men efter att ha stått ett dygn är pH ungefär 7.

      Det gick fint att ha i snäckorna några dagar senare och när jag bara bytt en del av vattnet har snäckorna överlevt, då har jag låtit vattnet spola ett tag men tagit 25-gradigt vatten. Vattnet till artemian har jag aldrig tagit direkt ur kranen utan det har alltid stått minst ett dygn först.

      Ursprungligen postat av Azur
      2) Vilka olika salthalter har du testat med artemian? En rågad matsked bordssalt per liter vatten är ganska lagom. En tesked bikarbonat i vattnet är bra om du misstänker att pH kan vara lågt i vattnet, men inget krav.
      Jag har kört med en dryg matsked per liter men också testat mer lite mindre och upp till två matskedar. Bikarbonat har jag haft i men om man ha en tesked så har jag nog haft alldeles för lite, knivsudd är en bättre beskrivning på den mängd jag använt. Kan det vara det som är problemet? Vattnet är ju ganska mjukt med pH på runt 7.

      Ursprungligen postat av Azur
      3) Vilken kläckmetod för artemia kör du? Det låter som om det är "luftad PET-flaska" metoden? Jag har aldrig haft nån större lycka med den metoden, jag tycker personligen den är kass. Testa den här en gång istället: http://www.zoopet.com/index.php?opti...287&Itemid=206
      Överdosera inte mängden artemia; ett kryddmått ger mycket artemia, och har du i mycket mer ägg än så riskerar du att de dör pga syrebrist.
      Jag har kört med båda metoderna men mest med PET-flaska. Jag har kört med en halv tesked artemia men det finns ju folk som kör med mycket mer utan problem.

      Ska testa lite mer med glasspaketsmetoden, men som sagt, jag har haft samma problem där. Väldigt lite artemia dyker upp i den öppna delen.

      Jag har rätt mycket yngel just nu så det behövs en hel del artemia.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag har svårt att tänka mig att pH't är problemet. Artemia är extremt tåliga mot konstiga pH och salthalter. Alldeles för höga salthalter hämmar kläckningen, och vid alldeles för låga salthalter dör de nykläckta nauplierna, men det är en vid felmarginal - de tål det mesta.

        Men, för all del, koppar ur varmvattenberedaren kan vara ett problem, koppar är extremt giftigt för både snäckor och artemia, och bikarbonat kan hjälpa där genom att kopparen blir mindre löslig vid högre pH.

        Kanske allra troligast är att du har fått gamla ägg, eller ägg som förvarats olämpligt. Artemia-ägg har hög kläckprocent i cirka ett år, men lagras de längre (eller så de blir fuktiga eller utsätts för hög värme) så sjunker kläckprocenten drastiskt. Om ingenting verkar hjälpa skulle jag rekommendera att du köper nya ägg.

        Får du bra kläckprocent kommer du att märka att ett kryddmått ägg är en förskräcklig massa artemia, tro mig.

        Ett alternativ om du inte kan lösa det här med kläckningen är att köpa dekapsulerade artemia-ägg. Det är ägg där man löst upp äggskalen med klorin. De äggen skall inte kläckas, utan man matar ynglen direkt med äggen. Fördelen är att det är enkelt och lika näringsrikt som levande artemia, nackdelen är att äggen sjunker snabbt och inte simmar (och därmed inte triggar huggreflexen hos ynglen) så en del yngel äter det inte.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Mia A
          • February 2007
          • 357

          #5
          Här har du ett tredje sätt att prova kläcka artemia om du vill

          Mvh / Mia

          Kommentar

          • jegt
            • March 2006
            • 173

            #6
            Jag har testat med tre olika sorters ägg med samma ojämna resultat. Ena gången är det bara en massa död artemia med ägg som jag får ut och nästa är det bara levande artemia och inte ett enda äggskal som kommer med när jag suger ut. Ojämnheten gör att jag har svårt att tro att det är äggen.

            Men nånting är ju helt klart fel. Ska testa att ta med mig vatten från jobbet och se om det gör någon skillnad.

            Kommentar

            Arbetssätt...