Röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sven

    • November 2003
    • 112

    Röda mygglarver

    matade i måndags mina fiskar med mygglarver och dagen efter hade min största guppyhona svält upp och kippade efter andan. magen var jätte stor och hon dog senare på dagen.
    gången innan jag matade med mygglarever så hände lika fast med en neontetra...

    Vad gör jag fö fel eller vad/hur ska jag gå till väga för att slippa detta i fortsättningen?

    Tack på förhand
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är lätt att slippa: mata inte med röda mygglarver. Frysta röda mygglarver är halvrutten bakteriefylld smörja, som dessutom är allergiframkallande hos akvaristen. Släng skiten.

    Skaffa ett bra torrfoder och komplettera med fryst artemia samt gärna finhackat räkkött, räkrom, finhackad daggmask.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      finns även frysta vita och svarta mygg....fryst mat finns det nästan lika många varianter av som det finns torrfoder......
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • sven

        • November 2003
        • 112

        #4
        ska jag köpa vanliga frysta räkor i affären och smula sönder?
        är d OK att gå in i sportaffären och köpa vanlig mask och hacka sönder ?

        Kommentar

        • rolnor
          • June 2007
          • 143

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Det är lätt att slippa: mata inte med röda mygglarver. Frysta röda mygglarver är halvrutten bakteriefylld smörja, som dessutom är allergiframkallande hos akvaristen. Släng skiten.

          Skaffa ett bra torrfoder och komplettera med fryst artemia samt gärna finhackat räkkött, räkrom, finhackad daggmask.
          Jag tycker att det finns lite olika kvalitè på röda mygglarver, ibland är det väldeffinierade klarröda "maskar", ibland är det mer "halvruttet" som du säger.
          Har matat mina Glossolepis incisus länge med röda mygglarver och nu så ratar dom torrfoder, dom börjar väl äta torrfoder igen när dom blir hungriga, såklart.
          Hackade räkor gillade dom inget vidare, låg kvar länge på bottnen.

          Kommentar

          • Wunder
            • September 2007
            • 315

            #6
            Om maten är bakterieförorenad kan detta enkelt avhjälpas genom att koka densamma, förslagsvis i mikron.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av rolnor
              Jag tycker att det finns lite olika kvalitè på röda mygglarver, ibland är det väldeffinierade klarröda "maskar", ibland är det mer "halvruttet" som du säger.
              Har matat mina Glossolepis incisus länge med röda mygglarver och nu så ratar dom torrfoder, dom börjar väl äta torrfoder igen när dom blir hungriga, såklart.
              Hackade räkor gillade dom inget vidare, låg kvar länge på bottnen.
              Jag håller med dig, det skiljer mycket på olika märken av frysfoder, men om man åtminstone undviker "fina fisken" så kan man få bra kvalité, men vill man vara säker på att få hem högkvalitativt foder så skall man satsa på ÅLED`S frysfoder, inklusive röda mygg, det kostar mer, men å andra sidan har jag ALDRIG fått rutten mat då jag köpt det märket. Dina regnbågsfiskar bode gilla andra typer av frysfoder, typ dafnier, svarta mygg mm, om de får schansen alltså. Ännu bättre om du går ut och håvar levandefoder. Torrfoder tror jag inte hör till deras favorit, även om de fötts upp/hållits vid liv på det från början, du tycker väl också att riktig "husmanskost-variant" smakar mer än t.ex. pulvermos och färdiga köttbullar?
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                1) Ja, det skiljer på kvalitet, men varför chansa? Rysk roulett med fiskarnas liv, helt utan anledning. Bort med skiten (nästan bokstavligen; rödamygg odlas i avloppsvatten och är fullpackade med koliforma bakterier). Åleds kanske bestrålar sina rödamygg och dödar bakterierna och virusen, men jag vill ändå inte mata mina fiskar med det.
                2) Ja, du köper frysta ishavsräkor med skal, tinar & skalar en räka, och finfördelar köttet. Fisken älskar det. Färdigskalade räkor däremot kan det vara lite si och så med - de har nog dels tappat mycket smak och näringsämnen, dels kanske är inlagda i lite väl mycket konserveringsmedel och salt för fiskens smak.
                3) Koka rödamygg är precis som att koka en rutten köttbit - du dödar kanske de flesta bakterier, men det blir inte bättre kvalitet för det.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • havre
                  • September 2006
                  • 281

                  #9
                  Undvik alla former av mygglarver.

                  Jag kör mysis som bas för mina fiskar och kompletterar med torrfoder, artemia och några av Azurs recept.

                  Mvh Thomas
                  Akvarium über alles

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    Från en som har haft eksem, allergier och astma i hela mitt 39 åriga liv. Jag skulle aldrig chansa på en sådan skitsak som röda mygglarver när det finns en uppsjö av andra frysta foder och torrfoder.

                    Det är bevisat att röda mygg är allergiframkallande, och så jävla kul är det inte. Sorry om jag svär, men det kännders berättigat med ett kraftuttryck!

                    Kommentar

                    • sven

                      • November 2003
                      • 112

                      #11
                      kastat bort dom röda redan och nu blir det en vända till zoo på måndag och en köprunda i frysen och prova det ni tipsat om

                      JÄTTE TACK

                      Svenne

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        håller med alla andra som agt att de inte gillar röda mygg...matade mina firrar med det, de verkade inte tålaoch många dog...slutade med det direkt.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        Arbetssätt...